Vilken bil skulle ni välja? Tesla Model Y eller Volvo laddhybrid?

Har möjlighet att köpa något av följande:

• 2025 Volvo XC60 laddhybrid T6 Plus Dark Edition (med vinterdäck) för 508’000 SEK

eller

• 2024 Tesla Model Y Longrange 2WD (premiumpaket, med vinterdäck) för 503’000 SEK

Vilken skulle ni välja? Vilken är bäst deal med tanke på inköpspris, andrahandsvärde osv? Bilmässigt tror vi de är likvärdiga för en barnfamiljs behov, långresor osv.

Tacksam tips från er som är mer initierade än jag.

Vill du ha en laddhybrid eller elbil? För det är väl den största skillnaden. Passar en laddhybrid ditt huvudsakliga körmönster? Alltså att du till vardags kör typ max 6-7 mil? Men också har behov av att kunna köra långt gärna utan laddstopp? Men för dessa pengar hade jag tagit volvon alla dagar i veckan, för det måste vara ett bra pris för den? Ord. rek. pris på Volvos hemsida är ju 689’.

Kör elbil idag och är ganska nöjd med det, gillar konceptet. Men kan överväga laddhybrid också om det är bättre rent ekonomiskt mht erbjudandet, troligt andrahandsvärde osv. Är inte gift med endera konceptet, vill mest undvika mindre bra affär.

Det är ju jättesvårt att sia på några års sikt. Men just nu har en Volvo laddhybrid starkt andrahandsvärde. Det verkar också som att du har fått ett relativt bättre pris på Volvon än Teslan, så bara utifrån det gissar jag att du kommer göra en bättre affär på Volvon m.a.p. andrahandsvärde jämfört med Teslan.

Volvon verkar vara bättre alternativ som andra skriver rent pga erbjudandet.
Får man fråga hur du fick ett så bra pris? :blush:

Du har ett företag som stoppat jul på en dator. Sedan har du ett företag som stoppat en dator i en bil.

Så är du ute efter en bil så säger jag volvo alla dagar i veckan.

3 gillningar

Andrahandsvärdet kan du aldrig veta. Särskilt i dagens läge, då EU lär sätta tullar på elbilar från Kina och samtidigt kanske sätter några konstiga krav på bilar som går delvis på fossila bränslen.

Och så har du givetvis nybilspriserna på elbilar som kan skifta rejält, beroende hur marknaden ser ut och vilka idioter som styr politiken.

Lycka till med att få ett bra svar.

Det finns vissa yrkeskategorier globalt som under vissa omständigheter har möjlighet att köpa momsfritt /rabatterat.

1 gillning