Jag funderar på detta med laddhybrid kontra en elbil och totala ägandekostnader (TCO). Det verkar vara en skillnad i inköp på typ 125 000 kr på en laddhybrid jämfört med motsvarande elbil. Denna skillnad ska hämtas hem med lägre TCO för elbilen över tid brukar experter säga.
Jag förstår att servicekostnaden är lägre, men inte så mycket lägre. Kanske hälften av kostnaden, så du sparar typ 2 000–3 000 kr på servicen varje år.
Men vad i övrigt är det som blir billigare med en elbil kontra en laddhybrid? Under förutsättning att du med en laddhybrid kör majoriteten av dina dagliga resor på el och inte bensin. Och jag tänker att bilarna betalas kontant.
Sedan tänker jag bort bonusar och andrahandsvärde och sådana grejer som jag inte kan påverka då jag inte vet vilka politiker som styr eller hur andrahandsmarknaden för bilar kommer att se ut i framtiden.
En sak jag tänkt på är bensin för värme och kyla om laddhybriden inte kör värmesystem och A-C på stora batteriet. Har lite svårt att sätta kronor och ören på det.
Sedan blir det så klart skillnad vid långa resor då laddhybriden måste gå på bensin. Samtidigt måste elbilen laddas på extern laddstation, men vet inte kostnaden på det. Här tänker jag att det mest beror på hur många sådana långresor som görs där bensin kommer krävas.
Anser att det är meningslöst att göra en TCO analys där man bortser från andrahandsvärdet.
I så fall får du försöka räkna på hela livslängden på bilarna där du skrotar dem efter X år.
Hur ser du på att andrahandsvärdet har ökat på både laddhybrider och elbilar senaste året? Det är ju helt galet och gör att jag har svårt att göra sådana beräkningar. Investeringar ska ju avskrivas varje år för värdeminskningar. Vår bil kostar lika mycket idag som för något år sedan när vi köpte den. När marknaden är så irrationell som just nu, är det svårt att förutse dessa värden tycker jag.
Plus att politiker kan ta bort klimatbonusar. Eller ändra på fordonsskatten. Det slår hårt på andrahandsvärdet gissar jag.
Gjorde en väldigt snabb jämförelse i somras. Valet föll på en V90 T6 Recharge och kalkylen stämmer bra. Man får köra ganska mycket för att tjäna in skillnaden till en Tesla eller motsv. Vi ligger på ca 75% elkörning. Eftersom vi de senaste somrarna kört söderut i Europa är det fint med förbränningsmotor. Vid autobahnkörning får man ha en Tesla och utnyttja deras laddare för att åka billigare än bensin.
Den rent subjektiva bedömningen var att vi även fick mest bil för pengarna i en fullmatad Volvo, men det är ju som sagt subjektivt.
Det stämmer. Volvon kostar nu 250kr mer i månaden. Däremot är bensinpriset något lägre. Vi tankade i början av augusti och slutet av oktober. Nästa tankning blir troligtvis innan fjällenresan till nyår.