Vilken bil ska jag köpa?

Funderar på att köpa en ny bil.
Vill ha en bil mot det större hållet då min största hobby är jakt och friluftsliv.
Brukar även köra ner till Österrike varje år med familjen och åka skidor.
Just nu har jag fastnat på Volvo vilket är en bra bil. Vad finns det annars? Något mer prisvärt kanske?
Något som är bättre än Volvo?
En bil kostar ju lite slantar så vill gärna göra rätt beslut.
Tack för alla tips!!

Kika på Hyundai (hybrid) och Kia (elektrisk) om du är ute efter en najs bil per krona samtidigt som statusen inte är viktigt skulle jag säga.

Är du ute efter största varianten så heter den Hyundai Santa FE och Kia EV9, båda kan bli 7 sitsiga och är väldigt trevliga.

Hyundai har 5 års nybilsgaranti med obegränsade mil och Kia har 7 års nybilsgaranti men max 15 000 mil. På så sätt slår båda Volvo med hästlängder och i maskinskade rapporterna från försäkringsbolagen håller de också väldigt hög klass generellt.

2 gillningar

Vad är dina förutsättningar, budget, preferenser etc.?

Tänker mig som en ny Volvo xc60 ungefär.
Runt en halvmiljon. Är det billigare gör det inget :joy:

Herregud va Kia blivit dyra.
Köper verkligen folk Kia för dem slantarna?
Har kört några Kia ceed men tycker de känns otroligt plastiga.
Men garantin är väldigt bra.

De nya kiorna är inte alls lika plastiga, och EV9 är snarare uppe på ex90 territorium i storlek men kostar ca 200k mindre än ex90. Sen har kia valt att behålla knappar för vissa funktioner medans volvo börjat flytta allt till skärmen och efterliknar tesla.

Ja. Åk och kika på dem, jag står också i groparna för att byta bil men det kommer bli en mindre variant än du är ute efter (kanske en niro eller ev3) och är mäkta imponerad av av deras nya plattform och förarmiljö!

EV9 vann årets elbil 2024, och EV6 vann årets bil 2022 och EV3 är med i årets lista på finalister. Alla 3 bygger på samma plattform och är riktigt trevliga.

2 gillningar

Toyota Rav4. Det är en(i mitt tycke) bättre bil än xc60.

Ska absolut åka och testa. Tack för förslagen.

Jag körde Volvo i många år men bytte sen till japanskt. Inte ett verkstadsbesök på 6 år förutom service.

MEN

Komforten är klart sämre än Volvo. Och det gäller i princip alla asiatiska bilar jag testat även nya Rav4 som i övrigt nog måste vara en av världens bästa bilar.
Så du får välja kvalitet eller komfort.

EV9 är jättefin och jag hör att den även ska vara väldigt komfortabel. Så kanske den kan funka och speciellt som firmabil men 800000 för en bil är långt över min budget.
Lexus rx är oxå fina men de känns antingen lite dyra eller gamla.

Jag kommer att gå tillbaka till Volvo nästa gång jag byter.

1 gillning

Jag håller med om att det är mycket pengar med 800 000kr, men jag skulle inte säga att den är dyr om jag jämför med andra bilar på marknaden.