Hur väljer jag bilmodell och göra rätt val ekonomiskt sett?

Första inlägget efter år av att bara läsa (och lyssna på podden, tack!). Vi står inför att skaffa ny bil och söker input på val av bilmodell och finansiering.

Just nu har vi en sliten Skoda Octavia (2012, diesel) som kommer haverera när som helst. Köpt kontant för 50 K och reparerad flertalet gånger. Jag har alltid satsat på billiga, begagnade bilar men vad vore det ekonomiskt sett mest rationella valet om önskelistan ser ut så här:

• Dragkrok
  • Kunna ha en hundbur i bagageutrymmet
  • Kunna ha takbox
  • Fyrhjulsdriven (helst)
  • Laddhybrid (helst)
  • “Strul-fri” så långt det går

Märken, färg eller utseende spelar ingen roll.

Är det värt att privatleasa eller ska vi köpa begagnad, eller ny?
Jag vill inte ta billån och vill lägga så lite pengar det går, har i värsta fall 200-300 k att lägga kontant men vill egentligen inte betala så mycket för en bil, vill hellre investera mina pengar…

Tar tacksamt emot hjälp och input!

2 gillningar

Toyota RAV4 4x4 elhybrid låter som den passar dig (laddhybrider är betydligt dyrare men kanske räcker vanligt elhybrid?)

1 gillning

Tack!

Den verkar absolut intressant men ändå rätt dyr… Funderar på om Kia Ceed eller Optima är ett någorlunda likvärdigt alternativ.

Eller om jag skulle skippa laddhybrider och kolla på “vanliga” bilar :thinking:

Vi ska bo i fjällen, kanske påverkar rekommendationerna.

Om vanligt besinbil räcker titta på Dacia Duster, till ex:

170k för 4x4, inkl dragkrok och takrails, mycket bagageutrymme, från 2019 och endast 3000mil. Jag kör en Dacia Logan (kombi) från samma generation och är jättenöjd.

2 gillningar

Åh bra tips, tack!

Välkommen till forumet @frihetsekonomi!

Det kommer ett avsnitt på söndag med @Skogstomten om just hur man kan tänka kring att köpa bil. Kan du hänga kvar tills dess? :slight_smile:

4 gillningar

Jag står inför samma situation. Kan ni i det avsnittet även ge konkreta råd på specifika bilmärken som ger ”mycket bil för pengarna” för olika typer av bilköpare?

3 gillningar

Vi går genom typbilar, prisklasser och resonemang. Om det saknas något så kan jag säkert göra en uppföljning med @skogstomten. :slight_smile:

2 gillningar

Tråkigt svar, men Volvo V70 D4 AWD eller XC70.

Den uppfyller alla dina krav med råge, förutom hybrid. Å andra sidan slipper du strul med två olika system. Dessutom får du en räckvidd på över 140 mil på en tank :joy:

1 gillning

Har du sett krocktesterna med Dacia bilarna?

Billiga bilar i all ära. Men med familjen i bilen kan det vara värt en extra slant för högre säkerhet.

Läs gärna rapporten från EURONCAP :+1:

Jämför gärna med en Volvo V90 (finns i AWD och kan fås för 200-300 tkr).

2 gillningar

Bra input! Tack!

Har inte läst några sådana tester än :see_no_evil:

Vi har varit och kollat på Kia Ceed men markfrigång och ingen 4WD uteslöt den nog tyvärr för ett liv i fjällen dit vi ska flytta…

Än så länge är det Toyota Rav4 som lockat mest eller Subaru Outback men båda är dyra. Även Volvo kostar hiskeliga summor även begagnade…

(Vi har råd, men inte lust)

Hur mkt vill ni betala då, om inte 200-300 tkr?

Gå till Blocket. Välj kategori Bilar. Fyll i önskat prisintervall, tex 150-200 tkr. Önskad årsmodell, tex 2017-2020. Miltal tex 0-10000. Samt fyrhjulsdrift.

Då ser du ungefär vad du kan få för pengarna. Justera inställningarna efter tycke och smak.

Japanska och koreanska bilar är mitt tips. Suzuki Vitara tex, men den kanske är för liten.

2 gillningar

Har ännu bara sett rav4 över 300 k (vill inte ha hybrid) :slight_smile:

Jag har en Subaru Outback till försäljning om du är intresserad? :slight_smile:
… men tråden var visst lite gammal, du har kanske redan köpt en bil… :slight_smile:

Ja, vi hann köpa bil redan :slight_smile:

Vad föll valet på i slutändan? :slightly_smiling_face:

Det blev en Outback :slight_smile: