Första inlägget efter år av att bara läsa (och lyssna på podden, tack!). Vi står inför att skaffa ny bil och söker input på val av bilmodell och finansiering.
Just nu har vi en sliten Skoda Octavia (2012, diesel) som kommer haverera när som helst. Köpt kontant för 50 K och reparerad flertalet gånger. Jag har alltid satsat på billiga, begagnade bilar men vad vore det ekonomiskt sett mest rationella valet om önskelistan ser ut så här:
Dragkrok
Kunna ha en hundbur i bagageutrymmet
Kunna ha takbox
Fyrhjulsdriven (helst)
Laddhybrid (helst)
“Strul-fri” så långt det går
Märken, färg eller utseende spelar ingen roll.
Är det värt att privatleasa eller ska vi köpa begagnad, eller ny?
Jag vill inte ta billån och vill lägga så lite pengar det går, har i värsta fall 200-300 k att lägga kontant men vill egentligen inte betala så mycket för en bil, vill hellre investera mina pengar…
Om vanligt besinbil räcker titta på Dacia Duster, till ex:
170k för 4x4, inkl dragkrok och takrails, mycket bagageutrymme, från 2019 och endast 3000mil. Jag kör en Dacia Logan (kombi) från samma generation och är jättenöjd.
Jag står inför samma situation. Kan ni i det avsnittet även ge konkreta råd på specifika bilmärken som ger ”mycket bil för pengarna” för olika typer av bilköpare?
Den uppfyller alla dina krav med råge, förutom hybrid. Å andra sidan slipper du strul med två olika system. Dessutom får du en räckvidd på över 140 mil på en tank