Bästa du kan göra är nog att fräsa runt till olika märken och klämma och känna, provsitta med mera. Du kanske har en modell i huvudet men det slutar med nåt helt annat märke när du upptäcker massa för och nackdelar.
En van med skjutdörrar är helt fantastiskt när man har små barn. Är själv 1,92 och uppskattar en högre sittposition man får i en van. Dock är dom ju fula de flesta
Nu har jag fått förmånsbil. Men innan har jag tänkt såhär. Jag vill sälja bilen innan den är 10 år och gått 13000 mil. Jag vill kunna ha den i ca 5 år och kör ca 1000 mil om året. Alltså behöver jag leta efter något som är max 5 år och gått 8000 mil. Och den får kosta max X kr.
Så har jag satt in det i Blockets filter och sett vad som dyker upp.
Sen har jag gått in på de märken och modeller som tilltalar mig, tagit bort mil-filtret och kollat vad som finns hos bilhandlare i närheten. Tagit mig dit och provkört.
När jag testat mig till modellen jag vill ha sätter jag tillbaks mil-filtret och lägger till närliggande län. Inväntar ett bra exemplar till vettigt pris, åker dit och köper den.
Nu kör jag väldigt mycket bil i jobbet också och gillar roliga bilar så mina krav är lite högre än bara ekonomiska siffror. Men principen funkar snabbare ju mindre krav man har.
Nej. Det är mer en egen analys att bilar som är 10 år och 12000-nånting mil sällan har några större problem med varken drift eller rost. De är fortfarande fina och går utan problem byta in till ett vettigt värde.
Mer än 13000 och 10 år tilltalar en ny kategori köpare och minskar i inbytesvärde
Men jag kan ju ha fel i det.
Jag funkar också så att så länge den är fin och känns ny sköter jag den väl, men när jag upplever den som gammal slarvar jag och missköter den. Så det har varit ett sätt att tvinga mig själv att byta innan det händer.
Både Passat och Superb är väldigt bra. Superben har i särklass mest utrymme bak. Vi hade en Superb och bytte till Audi A6. Blev då ifrågasatt av sambon varför jag valt en så liten bil och då är ändå Audi A6 stor. Sen är ju VAG vad det är, kvalitén är sådär. När vi plockade ut vår nya A6:a låg det en oljeflaska i bagageutrymmet. Fattade inte riktigt förens bilen gått 900 mil och oljelampan började lysa.