Vilken globalfond ska man välja? (Avanza Global, LF, DNB eller PLUS)

Vilken av ovan fonder rekommenderas för månadssparande?

Montrose global

7 gillningar

Vilken bank?

Jag kör Plus Global Index. Bredast (just nu)

men de tenderar att ändra inriktning lite hela tiden så det är svårt att bestämma sig för en.

3 gillningar

Kör via avanza

Plus Global index ifall du använder Avanza

3 gillningar

Jag har både Avanza Global och PLUS Global på Avanza men ca 80% i PLUS.

2 gillningar

Jag har LF och DNB, supernöjd med dessa.

Jag har också både Länsförsäkringars och DNBs globala indexfonder och är inte nöjd med hur Länsförsäkringar laggar efter DNB. Så nu ryker Länsförsäkringar i olika deletapper.

Tjänstepensionen har jag hos Länsförsäkringar (är SAF-LO) och där överväger jag en flytt. Frågan är till vad. Kanske Avanza.

Tror inte man kan välja Avanza om man har Saf-Lo

Det kan inte jag i alla fall :downcast_face_with_sweat:

Vi SAF-LO:are ska välja via Fora och de har ingen info om Avanza på sin webb vad jag kan se. Däremot har Avanza info om en entrélösning för SAF-LO på sin webb. Förvirrande.

Montrose Global 60% och Montlev 125 40% :star_struck:

Varför föredrar du Plus Global över Avanza Global, med tanke på att Avanzas är billigare?

Varför väljer du Plus Global över Avanza Global, med tanke på att Avanzas är billigare? Är Plus ännu bredare?

Ingen ESG = fler innehav. Lite av ett test om det blir någon skillnad i avkastning eftersom jag tror mer på fonder utan ESG exkl.

4 gillningar

Har du tänkt på risken att Länsförsäkringar Global Index bara har en tillfällig svacka och att den kan komma att hämta ikapp snart? Det är nog ingen bra idé att byta till den som gått bättre, behöver nog jämföra vilket jämförelseindex de följer. Men det kanske du har gjort? :grinning_face:

Avgiften är samma, men jag tycker DNB Global Indeks har nackdelar; Längre tid för köp och sälj (när det syns på kontot i Avanza iaf), och fondorder skickas 12:00 mot 13:00 för Länsförsäkringar.

DNB är lite bredare och lite mindre begränsad. Men visst kan Länsförsäkringar bara haft en svacka. Har dock hela globaldelen i tjänstepensionen i fonden Länsförsäkringar Global Index då den ligger hos Länsförsäkringar.