Hej!
Jag har min tjänstepension hos Handelsbanken liv i en fondförsäkring och då i fonden Handelsbanken Global Index Criteria (A1 SEK) med en total avgift på 0,24% (rabatterad). Det är väldigt mycket hållbarhet i den och även tillväxtmarknader. Är det värt att byta till LF global index? Kostar tydligen inte något att flytta sin tjänstepension från Handelsbanken enligt dom själva.
/Mikael
Nej inte värt att byta till Länsförsäkringar Global Index då den också innehåller ESG. Du kan kolla senare om det går att byta till PLUS Global Index. Den har inte ESG eller tillväxtmarknader.
1 gillning
Men visst är det så att LF inte innehåller tillväxtmarknader? Är det negativt att fonden jag har nu innehåller tillväxtmarknader?
1 gillning
Jag redan tittat där. Antar att Handelsbanken global fond inte finns med där för att den har högre avgift än 0,4. Jag har ju rabatterad avgift till 0,24 så avgiften är jag nöjd med. Men den är väldigt grön och har tillväxt och skulle vara intressant vad andra kunniga tycker om det?
Det stämmer att LF inte innehåller tillväxtmarknader. Det är positivt att fonden du nu har innehåller tillväxtmarknader då det blir mera marknadsviktat.