Portfölj med LF Sverige indexnära

Vid sidan av mitt fondsparande hos Nordnet har jag även ett ISK hos Länsförsäkringar med månadssparande på 1000kr/månad, bl.à för att vara guldkund.

Försöker här efterlikna basportföljen och har som Sverige-fond valt LF Sverige Indexnära.
Hur står sig denna mot tex Plus allabolag samt SEBs Hållbar Sverige?
Fonden har iaf en låg avgift på 0,2%.

För globala småbolag hittade jag inget vettigt alternativ hos LF.

Just nu ser portföljen ut enligt nedan:
75% LF Global indexnära
15% LF Tillväxtmarknad indexnära
10% LF Sverige indexnära

Och för helhetens skull kan jag även dela med mig av min Nordnet-portfölj, där jag sparar 7000kr per månad:

60% LF Global indexnära
15% LF Tillväxtmarknad indexnära
10% Handelsbanken GI småbolag
10% Plus allabolag Sverige index
5% Spiltan aktiefond invest

LF Sverige Indexnära är ett jättebra alternativ, riktigt låg avgift.

Värt att poängtera är att Plus är en indexfond, medan LF och SEB är indexnära (de har en hållbarhetsprofil där de exkluderar ett gäng bolag). Så för att ta ett exempel, twitterfavoriten Evolution Gaming finns inte med i LF och SEB. Så där är det upp till dig vad du prioriterar.

1 gillning

Du kan välja fonder som inte är Lf och ändå vara guldkund.

Ja, det förstår jag. Dock är utbudet av fonder begränsat hos LF jämfört med Nordnet.
Hittade tex inte Plus allabolag-fonden, men fick istället syn på LF Sverige indexnära, vilken jag tyckte såg ut att vara ett likvärdigt alternativ.

Men tänkte det är bäst att kolla här på forumet om det finns nån skillnad jag bör känna till ang LFs Sverigefond då jag aldrig sett att den omnämnts här.

1 gillning

Den enda skillnaden jag kan se (förutom hållbarhets-filtret) är att LF följer OMX Stockholm Benchmark Cap, vilket bara verkar innehålla de mest omsatta aktierna på stockholmsbörsen, medans Plus-fonden ger dig alla bolag.

https://indexes.nasdaqomx.com/Index/Overview/OMXSBGI

Hej,

Jag har med LF Småbolag Sverige som kompensation för ovannämnda begränsning. Dyr dock.

Se här för detaljer:

Jag tror de ha PLUS-fonden:

Okej, jag hittade inte Plus-fonden när jag sökte via appen, men du ser ut att ha rätt.

Tack allihop för era svar och för att ni tar er tid att hjälpa till.

För egen del känner jag att jag fått svar på mina frågor :slightly_smiling_face:

1 gillning