Vilket alternativt finns istället för Lysa?

Hej! :wave:

Jag har funderat på riskspridning när det gäller att använda fondrobotar som Lysa, särskilt ur ett företags perspektiv. Lysa är populärt för sin enkelhet och låga avgifter, men det finns alltid en risk – hur liten den än är – att företaget bakom fondroboten kan drabbas av finansiella problem eller till och med gå i konkurs. Jag undrar därför vilka alternativ som finns för att minska risken och samtidigt fortsätta investera effektivt.
Är det Opti och Avanza? Eller finns mer?

Investerarskyddet är på 250.000 kr och den gäller för alla fondmäklare och banker. Jag har valt Avanza för huvuddelen av mina pengar då jag vill ha globala indexfonder utan Sverige. Lysa har 20% Sverige.

Så det är bättre att ha 250 000 SEK hos varje fondmäklare och sedan bygga vidare på det, har jag förstått rätt?

Vilket Auto av 6 du har valt för att globala indexfonder utan Sverige?

För mig känns Avanza tryggare så där vågar jag ha mer än 250.000 kr. Jag har inte någon auto lösning.
Har valt Länsförsäkringar Global Index som min globala indexfond.

Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

2 gillningar

Ren konkurs gör inte att dina pengar försvinner. Pengarna måste hållas separata och tas hand om ett värdepappersinstitut. I Lysas fall tror jag det är Danske Bank som håller investeringen.

Det är lagkrav på detta, så det är samma på Avanza, Nordnet och alla andra.

Sök på Lysa konkurs i forumet så hittar du flera trådar som diskuterar detta och andra relevanta motpartsrisker.

2 gillningar

Ja det kan ju hända. Vad tänker du dig att konsekvensen för dig är om du är kund och har investerat sig 1 miljon?

Korslänkning:

1 gillning