Hej!
Lysa 100 % aktier eller DNB Global indeks S? Vilken innebär störst riskspridning?
Hej!
Lysa 100 % aktier eller DNB Global indeks S? Vilken innebär störst riskspridning?
Jag rekommenderar alltid en fondrobot framför en enskild fond enligt argumentationen nedan:
Toppenartikel som vanligt. Lämnade Lysa nyligen, men trots det så förespråkar jag det för de allra allra flesta. Det finns ingen mening att inte plocka de lågt hängande frukterna. Det är lite bökigare nu när jag har det mesta på Avanza. En extra insättning leder alltid till ett extra moment. Pengarna sätts in på Avanza och sen måste man aktivt göra köpet. Med Lysa så sätter man bara in pengarna . Sen köps andelarna enligt ett förutbestämt mönster.
Beror väl på vad du sparar i på Avanza, fonder kan man ju få att gå automatiskt
Hur gör man? Jag vill alltså sätta in random summa och sen köper den automatiskt enligt förutbestämd fördelning.
Ok, random summa tror jag inte går utan sätta upp standardsumma och procentuel fördelning funkar
Välj båda om osäker och se vilken du gillar bäst. ![]()
Lägre avgift på Lysa, lite bättre kommunikation och utbildning från Opti.
På Avanza sätter du upp ett månadsspar, väljer belopp samt % fördelning i fonder (som du väljer själv).
Om du överväger både fondrobot och DNB Global kan det vara ett alternativ att ha ett månadssparande i DNB global på Fondo (0,11% i avgift efter rabatt) upp till investerarskyddet på 250.000 och resten valfritt i Fondo/Lysa. Då får du extra allt så att säga ![]()
Det har jag redan, men ibland blir det lite över. Då får man putta in de manuellt.