Hej! Jag tänkte köpa bitcoin certifikat till lekhinken och undrar vilket/ vilka certifikat som blir bäst. Jag har läst lite och tyckt att certifikaten nedan verkar bra. Jag bad ChatGPT att jämföra dem åt mig och fick följande svar:
1. Fidelity Physical Bitcoin ETP (FBTC)
- Fördelar :
- Fysisk uppbackning av Bitcoin, vilket innebär att varje enhet representerar faktiska Bitcoin i förvar.
- Relativt låga avgifter (0,75% förvaltningsavgift) jämfört med vissa konkurrenter.
- Hög institutionell trovärdighet tack vare Fidelitys etablerade rykte.
- Centralt clearad av Eurex Clearing, vilket ger ökad säkerhet.
- Nackdelar :
- Dyrare än Valour Bitcoin Zero SEK som har 0% avgift.
- Primärt riktad till institutionella investerare
2. Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK
- Fördelar :
- 0% i förvaltningsavgift , vilket gör den till den billigaste ETP:n på listan.
- Direkt exponering mot Bitcoin utan att behöva äga den själv.
- Nackdelar :
- Är syntetiskt replikerad snarare än fysisk, vilket innebär att den inte direkt hålls med Bitcoin som säkerhet.
- Möjligt högre motpartsrisk eftersom det inte är en fysisk ETP
3. Bitcoin XBT (från XBT Provider by CoinShares)
- Fördelar :
- En av de äldsta och mest etablerade Bitcoin ETP:erna i Europa.
- Handlas i SEK på Nasdaq Stockholm, vilket är smidigt för svenska investerare.
- Nackdelar :
- Högre förvaltningsavgifter än vissa nyare alternativ.
- Högre spread och potentiellt mindre likviditet än större internationella ETP:er.
4. Virtune Bitcoin ETP
- Fördelar :
- Relativt ny aktör med konkurrenskraftiga avgifter.
- Svenska rötter vilket kan vara en fördel för investerare som vill ha lokal reglering.
- Nackdelar :
- Mindre etablerad än de andra alternativen, vilket kan innebära lägre likviditet och högre spreadar.
5. WisdomTree Physical Bitcoin
- Fördelar :
- Fysiskt uppbackad Bitcoin ETP.
- WisdomTree är en stor och pålitlig förvaltare med en lång historia av börshandlade produkter.
- Nackdelar :
- Kan ha något högre avgifter än Valour Bitcoin Zero SEK.
Rekommendation
Om du prioriterar låga avgifter är Valour Bitcoin Zero SEK det bästa valet, eftersom den har 0% i förvaltningsavgift.
Om du vill ha en fysiskt uppbackad Bitcoin-ETP med hög säkerhet är Fidelity Physical Bitcoin ETP eller WisdomTree Physical Bitcoin bra alternativ.
En kombination av Fidelity (för institutionell säkerhet) och Valour (för kostnadseffektivitet) kan ge både trygghet och låga avgifter i portföljen.
Håller ni med? Eller vad rekommenderar ni?