0,25% i avgift!
Hejdå Binance!
0,25% i avgift!
Hejdå Binance!
Såg precis den och försöker läsa i detaljerna för att förstå hur den skiljer sig mot deras vanliga Bitcoin ETP då jag kände att det måste vara en hake någonstans
Är det verkligen exakt samma sak som deras existerande Bitcoin ETP fast med lägre avgift? I så fall, varför gjorde dom en ny ETP, känns konstigt att ha två stycken Bitcoin produkter men att den ena är bättre än den andra?
Äger redan deras ”Virtune Bitcoin”, finns det någon anledning att inte sälja allt man har av den och köpa ”Virtune Bitcoin Prime ETP”?
Känns som att jag missar någonting
Kan inte svara direkt på din fråga, men 21shares lanserade också liknande ETP på svenska börsen nyligen, mycket låg avgift, detta gör de genom utlåning av bitcoin för att tjäna ränta som igen håller nere avgiften, dock med lite större risk.
21Shares Bitcoin Core ETP 0.21% avgift
21Shares Bitcoin ETP 1.49% avgift
Ofta svårt att hitta denna typen av information, men såg denna information om 21shares på X. Vet inte hur det är för Virtune.
Jag letar själv efter den “bästa” krypto produkt man kan få på ISK. Har idag Bitcoin XBT, men det är så jävla dyr så letar något billigare.
Här finns mer diskussion på forumet:
Tack för länkarna
Det där med att jaga ränta för att kunna sänka avgiften känns riskabelt, på ytan åtminstone
Valde Virtune just för att dom var svenska och körde 100% fysiskt backade ETPer, ska slänga iväg ett mail till dom och försöka få lite mera info
Virtune Bitcoin Prime ETP är 1:1 allokering och har 0,25% i avgift, de enda stora skillnaden, dyrare kurs men tycker de värt med tanke på avgiften är super bra!
Hmm, men den ”dyrare” kursen kan väl inte vara det som låter dom ha en lägre avgift?
Visst, det är 1000kr istället för 170kr, men det är ju fortfarande 1000kr värt av Bitcoin, så det är ju ingen skillnad i pengar för oss eller för dom
Fattar inte heller riktigt. När jag sökte runt på Bitcoin Prime så verkar det va nån handelsplattform: Bitcoin Prime – Bluff eller legitim handelsplattform? - Daytrading.se
Såå jag blev lite otaggad då men det kanske inte alls är relaterat ?
Det är från VIRTUNE en svensk bolag, vet inte vad du sökte på.
Nej sant, men som sagt 0,25% förvaltningsavgift funkar alltid, de är priset som en global indexfond + courtage och alla fördelarna med ISK
Det måste ju finnas någon anledning varför dom gjorde en ny separat med lägre avgift istället för att sänka avgiften på deras existerande Bitcoin ETP
Alla kommer väl bara sälja sin Bitcoin ETP och köpa Bitcoin Prime ETP…
Fick ett svar från dom på mail men det känns fortfarande lite skumt så jag ställde några fler frågor, skriver deras svar här sen när dom svarat
Skriv gärna vad de skrev. Men båda ETP är exakt likadant dina bitcoin förvaras hos coinbase när du köper via Virtune.
Vad händer med ens pengar om Virtune konkar? Ser ju inte jättestabilt ut på allabolag…
Från deras hemsida
”Kryptotillgångarna förvaras alltid separat hos ett externt förvaringsinstitut i cold storage (offline). Vi har valt att inkludera en säkerhetsagent vars syfte är att skydda och representera investerarna i våra ETP:er. I det osannolika fallet där Virtune skulle bli insolvent eller gå i konkurs, skulle vår säkerhetsagent ta över kontrollen av kryptotillgångarna, sälja dessa tillgångar och därefter lösa in alla ETP:er, och betala ut motsvarande belopp minus avgifter i SEK eller EUR till alla ETP-innehavare.”
Jag valde Virtune för att dom kör 100% fysisk backning i cold storage hos Coinbase. Är definitivt inte tillräckligt insatt men av alternativen som finns så kände jag mig tryggast med dom
Väntar fortfarande på svar på mina följdfrågor men här kommer deras första svar
”
Hej Daniel,
Tack för din fråga och visade intresse för våra produkter.
Virtune Bitcoin Prime ETP är främst utformad för att möta den växande efterfrågan från institutionella investerare som förväntar sig en lägre avgift. Denna produkt har även ett högre NAV på cirka 1 000 SEK per andel, vilket speglar det institutionella syftet. I övrigt är produkterna identiska. Målet är också att säkerställa att vi erbjuder en Bitcoin ETP som är globalt konkurrenskraftig – i linje med de amerikanska Bitcoin ETF:erna och liknande internationella produkter.
Det finns alltså ingen skillnad i den underliggande strukturen mellan de två produkterna, utan de enda skillnaderna är avgiften och ett högre NAV för Virtune Bitcoin Prime ETP. Båda produkterna finns tillgängliga för privatpersoner via plattformar som Avanza och Nordnet. Sedan kan det naturligtvis vara skillnader när det kommer till spreads i produkterna i samband med köp/sälj.
Önskar dig en trevlig onsdag!
”
Jag tycker fortfarande att detta låter konstigt, eftersom att en högre NAV kurs inte är ett negativt, det är inte en ökad kostnad då man fortfarande får lika mycket Bitcoin per 1000kr.
Det är som att DNB skulle ge ut två identiska globalfonder, fast att en har 1,5% avgift och den andra 0,25%, där den enda skillnaden är att den dyrare har ett minsta köpbeloppet på 100kr och den billigare 1000kr. Den skillnaden kan ju inte ekonomiskt rättfärdiga den otroligt billigare avgiften….
Det kanske är jag som är helt ute och cyklar här men det måste finnas en hake någonstans…
Här kommer deras svar på mina följdfrågor
Det verkar som att det inte är för bra för att vara sant, det ska verkligen vara en helt identisk Bitcoin investering med en lägre avgift och ingen dold hake
”
Hej Daniel.
Tack för dina frågor.
Virtune Bitcoin ETP och Virtune Bitcoin Prime ETP erbjuder investerare identisk exponering mot den underliggande tillgången – fysiskt Bitcoin som säkert förvaras i cold storage hos Coinbase. Det innebär att en investering om exempelvis 10 000 kronor ger samma mängd Bitcoin oavsett vilken av produkterna du väljer.
Att vi valde att lansera en ny ETP i stället för att justera avgiften var främst på grund av det ökande institutionella intresset. Virtune Bitcoin Prime ETP är särskilt framtagen för institutionella investerare där avgiften spelar en betydande roll. Det var även operativt mer ändamålsenligt att introducera en ny produkt än att omstrukturera en redan etablerad.
Jag hoppas att detta ger en tydlig bild av likheterna och skillnaderna mellan produkterna samt bakgrunden till lanseringen.
Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor!
”