Vill lära mig sälja. Har ni några bra tips?

Hej!

Jag önskar lära mig sälja. Är det någon som har erfarenhet kring sälj och vad som är en bra plats att börja på? Jag skulle gärna vilja hitta ett företag som erbjuder sina anställda en bra grundutbildning. Och helst något inom bygg- eller fastighetsbranschen då jag har tidigare erfarenhet därifrån.

Tar tacksamt emot alla tips.

Förklara vem du är hur du har fått deras uppgifter, Beskriv en lösning på deras problem, få till ett tillfälle där du kan slutföra försäljningen.

Skaffa första bästa sälj-jobb med en chef du tycker är inspirerande, och spendera all din fritid på att läsa böcker om försäljning och kommunikation (på svenska och engelska).

Försäljning handlar om att överföra entusiasm till en annan person så att de är lika exalterade som du över det du säljer. Din förmåga att entusiasmera andra människor är nyckeln.

Om du bara läste en bok om försäljning och implementerade 2-3 tips från den skulle du vara långt framför de flesta vanliga säljare. Läser du 5 böcker…ja, du förstår poängen.

Jag skulle börja där, sen expandera till bygg och fastighets-branschen senare. Lycka till och kör hårt!

1 gillning

Du säljer troligtvis redan. Alla som integrerar med andra människor säljer, kanske inte en produkt eller tjänst, men annat. Min 6-åring försöker ofta sälja in idéen om att han borde få spela TV-spel, osv (tror du förstår vart jag är på väg). Att sen börja arbeta med sälj handlar enligt min mening om att man blir medveten om integrationen man gör med andra människor, vad man gör, när man gör det och varför.

Som tidigare inlägg nämner så får man bäst kunskap genom att börja arbeta med försäljning av något slag. Jag har haft en rad olika säljjobb i olika branscher och lärt mig massor från varje jobb. Det man dock ska komma ihåg är att det kan vara ljusårs skillnad mellan olika säljjobb. Jag har varit en ganska medioker säljare och har inte mentalt mått superbra på mina tidigare säljjobb. När jag blev uppsagd under pandemin så lovade jag mig själv att inte jobba som säljare mer för jag tänkte att det “inte var min grej”. Av en slump så hamnade jag ändå på ytterligare ett säljjobb och trivs efter 2.5 år fortfarande fantastiskt bra, levererar resultat och skapar stort värde för bolaget.

Min egen analys varför jag plötsligt trivs med att vara säljare är;

• Bra arbetsgivare / härliga kollegor / bra kultur
  • Produkt/Tjänst som verkligen intresserar mig
  • En säljprocess som passar mig
1 gillning