Hej vart ska jag avancera om jag är en av de mest framstående säljarna på mitt företag redan första året jag börjat där? När lönen baseras på ganska bra grundlön men ingen provision. Vi jobbar dock 75% och får för 100% osv. Hur ska jag löneförhandla i en merförsäljande bransch där lönen inte är provisionsbaserad? De höjde min lön utan att jag sa något när jag fick fast anställning och det hade dom aldrig gjort tidigare enligt dom.
Är det också någon som varit skicklig på sälj som blivit gruppchef och är det en intressant utmaning hur man får ett helt lag att bli skickliga på att sälja, eller har ni fortsatt köra ert eget race?
Att vara säljare är ganska brett. Det kan innebära retail på elgiganten eller att du jobbar internationellt på affärer som är värda 10tals eller 100tals miljoner per år.
Så frågan är vilken branch och vilken nivå som du säljer. Det är över lag som lönsammast är att arbeta privat med storkundsförsäljning.
Rimlig grundlön kan ligga runt 45-65 i månaden beroende på hur belöningsmodellen ser ut och vilka krav som ställs på dig. Samt även vilket socialt kapital/senioritet som du har i branschen.
T.ex har du en % på TB? Har du fasta summor som betalas ut i relation till hur du levererar mot budget? Extra månad/årsbonus baserat på bolaget i stort?
Över lag då skulle jag säga att om man har % på försäljning så är grundlönen lägre, har man belöning kopplat till budget så har man högre grundlön. Anledningen till detta är att din arbetsgivare styr din budget och därmed lön. Har du % så styr du själv hur det ser ut i ditt lönebesked.
Övriga förmåner spelar också in.
Så din fråga är lite “hur långt är ett snöre?” utan mer info om vad det faktiskt är som du gör om dagarna.
Jag håller helt med ovan skribenter. Har själv jobbat som säljare inom finans, först på en storbank med fast lön.
Sedan jag gick över till en nischad aktör och hade då fast lön ( bättre än den fasta på banken) men sedan också % provision på försäljning med ett tak. Hade då ca 36k fast och max var 110k/mån.
Efter det gick jag vidare till en annan bransch som KAM, hade då fast lön på ca 45k med provision på ca 10-15k/mån baserat på resultat mot budget.
Efter det blev de ett nytt KAM jobb med personalansvar, då blev fasta lönen ca 80k samt potentiell provision på 20% av årslön baserat på resultat mot budget.
Så är man duktig säljare och hungrig så ska du då söka dig till ett jobb som har ok fast lön och en stor del provision.
Nu vet jag inte din bakgrund men kan säga att jag själv upptäckte att vilket bolag du jobbar för har stor betydelse på hur mycket man säljer. Dvs de var " lätt att vara duktig" när man var på storbanken men mycket mer utmanande att vara på en nischad aktör, då har du inte varumärket i ryggen.
Däremot var de jävligt kul och lärorikt att vara hos en mindre ninshad aktör, jag utvecklades extremt mycket som säljare av den utmaningen.