Jag är en Säljare, mer åt en “teknisk säljare” kan man säga, mest utesäljare men har endel administrativa uppgifter på mitt hemmakontor.
Problemet är att jag inte har någon provision, jag har alltså bara en månadslön rätt av. Inga fasta budgetmål heller rikigt, lite flytande vad som är rimligt att uppnå, men ingen spikat i sten. Månadslönen är väl endast en par tusenlappar över en “knegarlön”, +tjänstebil som jag förmånsbeskattas för. 5extra semesterdagar som skall täcka upp eventuell övertid/obekväm arbetstid vid vissa perioder.
Självklart hade vi en dialog när jag anställdes, jag bad om ett bonus upplägg men chefen ville inte detta. Oklart varför.
Jag har alltså ingen morot för att jag säljer mer. Jag är helt övertygad att både jag och Arbetsgivaren hade tjänat på detta.
Jag hade fått mer driv (ännu mer, ligger inte på latsidan nu) om jag hade någon form utav kickback på försäljningen, och chefen hade fått en ökad omsättning.
Är det vanligt att säljare har 100% fast lön?
Hade det varit mer förmånligt på sikt för mig att förhandla om aktier i bolag istället för bonus?
Detta är mitt första säljjobb, vänligen kom med alla era tips, det tas tacksamt emot.