Hej.
Är på väg att byta jobb.
Idag har jag 100% fast lön.
Nya stället erbjuder 80% fast, 20% provision (inte helt hugget i sten, jag är mer inne på 85/15 eller 90/10)
Jag ska lämna löneanspråk. Fråga 1:
Ska jag säga:
Totalbelopp och fördelning fast/provision eller
Beloppet på fasta delen och fördelning fast/provision
Fråga 2.
Trött småbarnshjärna som rör till det.
Ponera upplägget 85/15:
Totallön 63000, 85% av detta blir ju 63000*0,85= 53550, dvs 53550 fast lön.
Visst är det så jag ska räkna?
Du räknade rätt först. 0,85 av 63000. Om du vill räkna tillbaka så ska du använda division, inte addition:
53550/0,85 = 63000
Sen fattar inte jag hur provisionen funkar. Är det “20% provision på varje sälj” (alltså ett exakt värde) eller har de uppskattat att “om du säljer som förväntat så kommer ca 20% av din lön bestå av provision”?
Man bör nog fråga hur “förväntad” provision estimerats.
Mediankollegan eller våt dröm förhoppning som hänt för en säljare en månad…
Fördelaktigt för dom att estimera högt.
80-20 är skit. Jag brukar kräva en grundlön som jag är nöjd med. Att det kopplas på 20% extra vid budgetmål är bara kasst om man “räknar” med den inkomsten.
Du sätter ju inte dina budgetmål. Det gör chefens chef oftast, din chef bara fördelar mellan er anställda. Men att hela tiden jaga ett mål som man vet kommer flyttas fram 10-20% per år gör att man varje år får en lönesänkning som man måste slita extra för att jobba bort…
Känner folk som jobbar där, fullprovision har i princip alltid kickat in för dem.
Mitt mål är att jag ska höja min fasta lön med 5% mot idag, sedan blir provisionen en extra på det.
Bra att du har lite insiderinfo! Jag har aldrig jobbat med provision så kan inte bedöma om det är ett bra erbjudande.
Nu var det ju inte så provisionen fungerade. Jag har också haft “årsbonus baserad på koncernens EBITDA-resultat” och det är som du säger helt meningslöst. Men det finns roller där provision kan bli en riktig guldgruva, till exempel i säljjobb utan övre tak.
Finns även provision/bonusmål mot hur du presterar på månad/kvartal mot din personliga säljbudget det året.
Skall du dra in X TB i din personliga kvartalsbudget/säljbudget så får du fast summa Y × 3mnder i bonus. Dvs inte årsbonus baserat på bolaget resultat utan på ditt resultat mot en personlig budget.
Problemet med bonus baserat på en budget, som företaget sätter baserat på tillväxtmål, oftast kräver att man fyller på med säljare som kan leverera tillväxtökningen. Annar blir ju varje ökning av säljarens budget en minskning av lönen då du inte får nån bonus för samma prestation nästkommande år.
Dvs budgetökning = lönesänkning.
Nu är detta inte relevant för trådstartaren. Men principen kan tillämpas då företaget oftast sätter bonus avtalen med revisionsrätt årligen.