Jag har de senaste åren haft ett delvis provisionsbaserat arbete där 5% av uppdrag som utförs av mig blir en del av min lön varje månad. Detta kan vara allt från 0 kr under sommar-månaderna upp till 20 000 kr extra ovanpå en grundlön på ca 38 000 kr. Snittet för 2022 blev 46 000 kr dvs 8000 kr/månad.
Inom kort ska jag lämna löneanspråk på en ny tjänst som är baserad på fast lön utan provision. Jag trivs bra på mitt nuvarande jobb och vill inte gå ner i lön.
Frågan jag ställer mig är om det är rimligt att baka in snittet när jag tänker kring löneanspråket för den nya tjänsten där jag helst ser att den matchar eller till och med överstiger min nuvarande snittlön. Är det för mycket begärt? Hur hade ni resonerat när ni bedömer “värdet” av provisionen?
Det är vädigt rimligt att titta på din årslön eller snittlön för icke semestermånader. Om du inte vill ha det nya jobbet av kännslomässiga skäl bör dina löneanspråk ligga på nuvarande årslön/snittlön + X%. Det är ändå en risk för dig som anställd att gå från en arbetsplats till en annan och du ger upp saker som injänad semester som skattas ut med 50% i klump. Du måste tjäna in ny semester och kommer stå i skuld till din nya arbetsgivare. Samt att dina år/turordning försvinner vilket kan skapa stress i en nedåtgående marknad.
Utöver detta så vill ju den nya arbetsgivaren ha något och de behöver ju erbjuda ett incitament till dig för att få det.
Nej skulle jag säga, även om andra kanske inte håller med.
Provision får man ju för att du utför något som du egentligen inte behöver göra, men om du gör det så tjänar bolaget ännu mer pengar, och väljer då att ge dig en del av detta som tack för hjälpen.
Om du byter till en annan tjänst, där det du gör oavsett inte kommer göra att företaget maximerar sin vinst så kan du ju inte räkna med att de ska ta hänsyn till detta tidigare förhållande. Vill du tjäna mer får du gilla en provisionsbaserad lön, annars skippar du.
Om du går till kommunal verksamhet så har inget av detta någon som helst betydelse, se till att få en lön du är nöjd med för det blir den lön du får leva med.
Ja säger ja använd snittet (+x) iaf om din ”provision” är av samma typ som min tidigare ”bonusbaserade lön” dvs du har lön + y% av det som faktureras (jag var (& är) konsult). Och då är ju min lön snittet av det.
men bonus/provision ger inte altid persionsavsöttning etc & det är också värt att ta med i beräkningen när man jämför.
Kommunen kan dessutom tex ha andra förmåner som också är värt nåt.
Din nuvarande lön och förmåner har ingenting med lön och förmåner i det nya jobbet,
Se till att du får så hög lön och så bra förmåner som möjligt på det nya jobbet och om sedan helheten är mer intressant än vad du har idag så byt jobb.
Notera att det innebär inte att det nya jobbet behöver vara mer betalt utan det är helheten som lön, förmåner, reseavstånd, utvecklingsmöjligheter, stimulerande arbetsuppgifter mm mm som är viktig när du skall utvärdera det nya jobbet.