Lön som 24-25 åring

Tjena,

Jag har lite frågor kring lön. Jag har utbildat mig till företagssäljare B2B (2 årig utbildning på yrkeshögskola) och undrar hur jag ligger till i lön. Jag blir lite skrämd av medellön för säljare när min ligger ca 10 000 under. Medellön enlig olika statistiker är ca. 43 000. Min lön ligger på 33.500kr/mån.
Jag är 24 år och ny på arbetsmarknaden, borde jag vara nöjd med min lön?
P.S: Min 100% bonus (vilket är väldigt svårt att nå) är ca 80 000/år.

Mvh

Allan
En driven Technical Sales Engineer

En duktig säljare kan byta företag ofta och tjäna mycket pengar. Kämpa på.

3 gillningar

33500 kr/månad som 24-25 åring är en bra lön med alla mått mätt. Svårt att säga hur du ligger till då det även beror på var du bor. Men kötta på, visa att du är värd, och förhandla.

15 gillningar

Bor i staden Tranås, inte direkt en storstad!

Har antagligen en stor inverkan på din lön. Större stad, högre levnadskostnader, högre lön

Vi anställer många B2B säljare och den fasta lönen oavsett erfarenhet är aldrig över 32 KSEK, däremot så skiljer ju provisionen mellan 5-25 KSEK per månad baserat på prestation.

80 KSEK i årlig bonus på 100 % on target låter väldigt lågt? Finns bolag där du kan få lägre fast lön med mer flexibel - men måste du prestera såklart :slight_smile:

Edit: gäller storstad

2 gillningar

Det beror också på vilken bransch du jobbar i.
Jag jobbar inom plåtformningsindustrin mot fordon och tjänar 52160 men ren tjänstebil.

Jag har ingen utbildning men började med 33500kr när jag var 27år och idag 34år.

Jag har precis bytt jobb inom samma bransch och tjänar 70.000 med en bonus på 160,000sek per år.

Så mycket beror på vilken bransch du jobbar mot och hur mycket du kan inom det.

Jobbar också som Sales Engineer/KAM.

2 gillningar

Detta kan inte vara som säljingenjör mot industrin. B2B skiljer sig väldigt mycket från bransch till bransch.

Det är stor skillnad att sälja produkter från en katalog kontra produkt unika saker som kräver stora kunskaper på produktutveckling och process kunskaper.

Vissa B2B tjänster kan börja jätte högt beroende på kunskap erfarenhet medans andra börjar på 30k om det är en katalog med möbler du säljer kontra en unik dörr till McLaren.

1 gillning

Grattis, visste inte att det finnas specifika yrkeshögskolor som utbildar säljare:)

Medellönen säger dig ju inte så mycket, inte ens medianlönen även om jag tror den är bättre att titta på.

Du kan ha 5.000 i grundlön och en rörlig del på 50.000 - du kan ha en grundlön på 50.000 och en rörlig del på 100.000 eller 100 Kr - Det beror på väldigt många saker.

Vad tjänar dina kollegor? Säljare brukar gilla att prata om pengar :slight_smile:

1 gillning

Grattis till bra betalt.
Själv jobbar jag i ett bristyrke med flertalet licenser för TIG/MiG svetsning på alu,stål och rostfritt sedan >25 år tillbaka.
Har bara 35’ och inga bonusar eller bil.

2 gillningar

Känner en kompis med 5 års studier som gått in på högre ingångslön än 36 000 kr. Känner läkare jurister, civilingenjörer och ekonomer.

En liten fingervisning vad man tjänar innan 30 alltså och att du är välbetald för vara under 25.

Fun fact: Han som gick in på 43’ lyckades nå 300 redan 2 år senare.

Är du en duktig säljare så skulle försöka hitta ett jobb med större del rörlig lön. Mina högsta löner i livet har jag haft som säljare med enbart provision. 2003-2006 jobbade jag mot enbart provision och snittade över 100 000 i månaden i mina tidiga 20.
Nu har jag dock inte jobbat på ett några år och det är ännu längre sedan jag arbetade som säljare så det kanske inte finns så många vettiga säljjobb med högre del eller enbart rörlig lön förutom riktiga skitjobb idag?

För ett första jobb har du bra lön. Sen måste man veta mer om vad du säljer, vad tjänar bolaget på det du säljer och ”säljer du” eller hade kunderna köpt av era innesäljare om du försvann. MEN; de första 2-4åren av karriären ska handla mer om att identifiera vad du tycker är roligt och vad du är duktig på. Byt jobb regelbundet (vart 5e år) så kommer du alltid få en rättvis lön, det är mitt stalltips. (Om du inte får en drömlön på ett bananskal såklart, då ska du kanske sitta mer still. Men byter du jobb regelbundet så händer iallafall inte det motsatta)

1 gillning

Tänk på att om du kollar på medellön för ALLA säljare så finns där många som har 40 års mer erfarenhet än dig. Det mest relevanta är att jämföra med din egen åldersgrupp.

Du jämför din ingångslön med branschens medellön. Jag hoppas att du är med på skillnaden och varför den jämförelsen är helt fel att göra.

Du har noll års erfarenhet med din lön medan de med medellön har ~20 års erfarenhet då ett normalt yrkesliv är ~40år.

Jag jobbar inom pumpindustrin. Alltså säljer jag pumpar till hygieniska industrier (livsmedel, läkemedel & kosmetika) där varje enskild pump kan skilja sig och det kräver hög kunskap främst inom teknik för att kunna leverera en pump som är utformad efter behovet. Det ska även fungera med ev. befintlig utrustning.
Företaget i sig tjänar bra och är en del av en större koncern som omsätter X antal miljarder varje år.
Jag personligen trivs jättebra redan 2 månader in och känner inget behov av att byta inom en snar framtid utan kommer endast byta om jag får en möjlighet som inte går att tacka nej till.

Jag förstår vad du menar. Är dock inte jättetaggad på stora delar rörligt utan tar hellre en något lägre men fast + en årlig bonus istället. Min personliga åsikt och har med säkerhet att göra.

Tack, det finns på många yrkeshögskolor idag! Titta upp det! :wink:

Nej jag har förstått det nu, har ju helt glömt bort faktorn av erfarenhet osv.

Har bara jobbat 2 månader och än så länge inte kommit in på sådana konversationer, men det kommer!