Har alltid kikat på detta forum men inte skrivit så mycket.
Som rubriken lyder undrar jag vad jag borde få i lön. Dem jag känner väl jobbar inte i samma bransch alls så har svårt med vägledning.
Tog examen 2021 juni. Ek. Kand från ledande högskola. Närmare bestämt HHS. Kanske betygsmässigt topp 25 % i klassen sett på det hela. Vissa extrakurser i matematik på KTH med bra resultat. Inget internship tyvärr.
Har jobbat sedan examen i en roll som teknisk säljare/ekonom. Detta för att bolaget är relativt nystartat och det inte fanns en 100 procent ekonomi tjänst. Mina roller gällande ekonomi är relativt enkla. Uppföljning av kostnader, intäkter samt fakturering för 80 % av företagets arbete mot slutkund.
Hur mycket inverkan bör företagets storlek ha på min roll som ekonom? Företaget omsatte 110 miljoner 2021 och har väl rätt kraftiga tillväxtmål. Branschen är hyfsat teknisk och är inom elektroteknik för att vara specifik. Vidare finns det självklart utrymme för mer avancerade arbetsuppgifter i framtiden.
Har i nuvarande position fast + rörlig lön. 36 000 i snitt brukar det hamna på. Någon månad 40 000+ sen mindre såklart vissa månader. Jobbar väl 50 h i veckan ungefär.
Är 50 000 orimligt att begära i lön? Min egna invändning är att jag har lite erfarenhet samt att uppgifterna ä relativt enkla. Det vägs upp känns det dock av att jag har fått en del ansvar samt att bolaget får väl ses som relativt stort.
En annan fråga;
Ni som jobbar som tekniska säljare 100 %, vad är er provision till hur mycket ni drar in? Det är svårt att hitta info online. Medveten att det beror helt på rollerna och vad man säljer. Men säljer man för 8 000 000 bör man väl få 10 % av det man drar in på sikt? Det vill säga 66 000 i månaden. Just nu har jag 2 procent på all försäljning.
Intressant att fundera över vad som är en rimlig lön. Du kan ju ta olika perspektiv:
Vad tjänar andra med liknande roll i min bransch?
Om jag slutar och nån annan tar över jobbet, vad hade dom troligen tjänat?
Hur mycket värde skapar jag för bolaget?
Jag tycker den senare är vettigast, särskilt när man jobbat ett tag på företaget och kan se resultatet.
För att bedöma värdet du skapar är nyckeltalet för din roll hur mycket du säljer för.
Hur mycket av det som är rimligt att gå till dej beror på marginalerna på det du säljer. Jag jobbar med konsultsälj, och där är marginalen runt 10-15%. Så om man som säljare vill ha 10% av det man säljer för skulle det äta upp i princip hela företagets vinst. Så då är 2% som du har mer rimligt.
Känner du till marginalerna på det du säljer? Kan du uppskatta det annars?
Generellt sett är lönenivåerna i de tidiga karriärstegen mer ”enhetliga” mellan olika företag och sektorer. De stora löneskillnaderna finns främst bland dem som jobbat länge och har olika typer av nyckelpositioner.
Med det sagt låter din lönenivå allmänt som normal. Sedan kan du absolut titta på villkoren för säljardelen. Det kanske går att förhandla fram en annan lönemix där. Att företagets storlek skulle ha någon relevans för lönenivån gällande enklare ekonomiuppgifter tror jag över huvud taget inte på. Logiken att företagets storlek skulle ha betydelse för lönenivån beror på att komplexiteten i den övergripande ekonomistyrningen är väsentligt större i ett större företag.
För referens:
Snittlönen fem år efter examen från HHS är cirka 53 500 kronor
Snittlönen tio år efter examen från HHS är cirka 87 000 kronor.
Med det sagt är min bild att de flesta arbetsgivare värderar dig efter 1. värdet du skapar 2. ansvaret du har 3. ålder 4. branschsnitt.
Själv är det cirka 6 år sedan jag skrev min uppsats på HHS. Har inte plockat ut examen, men har istället väldigt god erfarenhet inom mitt område. Har en lön på 42 500 + cirka 6 000 kronor i andra kopplade uppdrag och cirka 3 000 kronor i förmåner utöver generös tjp.