Tips på roligt provisionsbaserat sälj jobb där man kan jobba som egen företagare?

Hej!

Det är så att jag redan är egen företagare där jag jobbar med IT hemifrån, men kan numera sköta det på cirka 1-2 dagar i veckan, och kan lägga upp det när jag vill, men jag har börjat bli uppriktigt trött på det då det börjar bli tråkigt och asocialt, och söker något att komplettera det med för personlig utveckling.

Så jag undrar om någon har ett tips på ett roligt och provisionsbaserat säljobb där man kan jobba som konsult/egen företagare och där man gärna får vara ute och träffa kund, och som är flexibelt/där man kan lägga upp sin tid själv?

I vanligt fall letar nog folk ofta efter ett “tryggt säljjobb” med grundlön, men i mitt fall jobbar jag gärna helt på provision, i utbyte mot flexibilitet och jag kan lägga upp när jag själv jobbar.

Tack på förhand!

Mvh,
Abc125

3 gillningar

Hej och välkommen till forumet! Kan du inte berätta mer om dig själv: Utbildning, arbetslivserfarenhet, tidigare erfarenhet av försäljning, hobbys/intressen? Blir lättare guida rätt i jobbdjungeln då :slight_smile:

Förstår jag det rätt att du inte vill vara anställd utan hellre driva eget företag?

3 gillningar

Välkommen till forumet och vilken kul fråga! :slightly_smiling_face:

Jag skulle utgå från vad du tycker är roligt, är det IT-uppdrag som du vill sälja eller är det något annat?

1 gillning

Finns det möjlighet att plocka in mer jobb för dej som innebär mer social samvaro?

1 gillning

Hej!

Tack så mycket!

Jag fick lite samma fråga här på de två nedan, så försöker besvara dessa samtidigt;

Jag har jobbat med affiliatemarknadsföring och sen värdepapper de senaste åren. Jag började i samband när jag pluggade på Universitet, och sen fortsatte jag med det helt enkelt. Något som alltid varit viktigt för mig sedan barnsben är friheten (vilket ju driva eget ger), att jag kan lägga upp hur jag själv jobbar. Den biten tror jag att jag delvis gillade med det (samt att det inkluderade försäljning, marknadsföring osv). Jag är även analytiskt lagd så det passade den delen väldigt bra, men jag har i stort sett ingen fysisk kundkontakt eller kollegor, så det passar inte den delen"av mig särskilt bra:)

Vad jag skulle vilja sälja, så är det helst saker under den abstrakta kategorin "saker som skapar gärna långsiktiga upplevelser och positiva förändringar i folks liv. " Vet att det kan låta väldigt abstrakt, men behöver inte vara just det.

Det ska vara något med goda marginaler också. Eller i alla fall skäligt betalt för den tid man lägger ner, annars tröttnar man nog också på lång sikt tänker jag.

Det kan vara fastigheter/nya bostäder för folk, resor, eller nischade typer av resor.

Samtidigt skall det vara något med en del fysisk kundkontakt, så jag inte hamnar i samma sits som innan:)

Jag har kollat lite på mäklar-yrket, man kan jobba där som egen företagare, och det verkar relativt lätt att ta sig in, och är i många fall helt provisions-baserat, men haken är att man behöver en högskoleutbildning på 2 år för att kunna få licensen, och jag vill helst gärna inte plugga mer just nu, utan jobba.

Något annat jag kollade på var att jobba åt som säljare åt tex. Securitas, övervaknings-system är något som funkar, och samtidigt en bransch just nu i stark framkant, men det senaste jag såg där att de enbart har fulltids-tjänster med grundlön osv…

Tack! Svarade lite på det i andra inlägget jag skrev.

Om du är duktig på det ekonomiska, varför inte ha ekonomisk rådgivning till privatkunder? Lite som “lyxfällan”? Du kan också fläta in livskvalité där, balans i livet mellan jobb/pengar och tid för relationer? Det är säkert många i nuläget som hade behövt hjälp med sin ekonomi.

Om du är duktig på IT, bygga hemsidor till folk? Då ka du ha att ni alltid har ett privat möte eller fler, hos dig eller kunden, så kunden får det exakt som den vill.

Är du bekväm med att stå inför folk? Föreläsningar för kommunen? Skolor? Andra företag som hade haft nytta av dina kunskaper? Då kan du mingla efteråt och svara på massa frågor, det blir väldigt socialt:)

1 gillning

Sammanfattar din önskelista:

• Frihet (kanske eget företag)
  • Skapa positiva upplevelser och förändringar i folks liv
  • God marginal
  • Fysisk kundkontakt - gärna försäljning

Tror mäklaryrket går bort pga önskemålet om frihet. Min bild är att mäklare ska vara tillgängliga nästan 24/7 och måste anpassa arbetstider efter folks tillgänglighet (kväll, helg etc).

Förslag från mig:

• Hjälpa lokala småföretagare med (digital) marknadsföring. Knacka dörr och bygg en relation med lokala näringsidkare. De har ofta varken tid eller kunskap om marknadsföring. Kan göras provisionsbaserat antar jag.

• Utöka din konsultfirma: du har uppenbarligen hittat nyckeln om du kan göra jobbet på 1-2d/vecka. Dags att utveckla bolaget! Anställ några som kan göra det du gör, och lägg din egen tid på sälj&marknadsföring av bolagets tjänster.

3 gillningar

Håller med om att mäklaryrket inte är the way to go om man vill ha frihet. Man förväntas vara tillgänglig 9-5 vardagar i kombination med att visa, skriva kontrakt mm. kvälls- och helgtid. Samtidigt som det är en väldig konkurrens om uppdragen. Inte värt studietiden :slight_smile:

Hej Abc125,

Var i landet bor du? Jag jobbar på ett företag som söker säljare med eget företag.

Med tanke på din beskrivning så kan vi absolut vara ett intressant alternativ för dig.

Främst söker vi någon som utgår från Värmland/Oslo men även neråt landet i Skåne/Malmö.

Skickat PM:)

Tack för svaret!

Som jag förstår kunde man dock hos många mäklare jobba som egen företagare och provisionsbaserat, och som jag tolkade det då, så kunde man välja hur många objekt man väljer att ta sig an? Jag förstår dock endå att man då behöver vara tillgänglig på “obekväma tider” mm, men så skulle det ju gå att kombinera det med något annat tänker jag, och samtidigt lättare testa på om det är något man skulle trivas med?

Dock behöver man ju som sagt licensen:P