Volvo i lekhinken Rsi-värde nära 30 översåld

Hej är någon insatt i Volvo? Eftersom den rasat så mycket funderar jag att lägga lite här av lekhinken.

Någon som vet mer om Volvo och går i samma tankar?

Hej Pontus,

Inte jätteinsatt i bolaget i sig.

Aktien har gått ned ca 13% sedan toppen, en topp som varade väldigt kort tid där uppgången började i slutet av februari. Innan dess så låg aktiekursen på just dessa nivåer, plus att utdelning har även hänt efter den tidpunkten som gör att aktiekursen ska ha gått ned 3% eftersom bolaget har delat ut dessa pengar.

“Billigt” eller ej bör man kolla på lite fler saker än endast en aktiekurs och hur den rör sig, kan lika gärna visa sig att bolaget är dyrare nu än vad det va för ett halvår sedan. Även om aktiekursen har gått ned :slight_smile:

1 gillning

Inte jätteinsatt men tror de drabbats av chip-bristen och vinstvarnade nyligen för det. Därav nergången.

Känns inte jättebillig med PE 20. Klart att om konjunkturen verkligen kommer igång, för Volvo är väldigt cykliskt, och de löser chip leveranserna, så kan det komma bra vinster ett par år.

Bolag jag spanat på senaste tiden, där jag tycker värderingar är vettiga för stabila företag på sthlms börsen, är Betsson, Boliden, Byggmax, PEAB och Skanska … om du söker något att botanisera bland :slight_smile:

True true. Hjälpte min morfar sälja på 239 alltså extrema toppen. Då var rsi-värdet på 70 alltså överköpt. Så trodde jag var mastermind åt andra hållet nu när det närmade sig 30 och började fundera på att resan kommer ske omvänt uppåt.

Äsch, jag har inget i lekhinken. Får bli att köpa sand i Sahara.

4 gillningar

Att basera sina köp på en enda indikator, i detta fallet RSI, blir endast en vild chansning och spekulation.
Finns ingen regel i sig som säger att en kurs ska gå ned för att RSI når 70 och tvärtom för 30, faktiskt så brukar aktiekursen fortsätta ett tag efter man har nått 70 då kursen har en bra ”styrka”/momentum då.

Är tanken att köpa tillbaka detta eller vad va anledning till att du hjälpte honom att sälja?

Nä han hade haft dom länge och undrade när han skulle sälja så ja det kan varit tur då.
Sen tänkte jag gå in på egen hand. För har ingenting i lekhinken nu. Finns säkert något bättre eller så skippar jag lekhinken. Brukar köra all in på Facebook Texas hold em för spänningen och för att se hur jag förlorar istället. Gillar inte gambling med riktiga pengar.

1 gillning

Då var det ett ypperligt tillfälle att gå ur👌🏻