VQM - bra tjänst för lekhinken?

Jag har ett sparande enligt råden här, med global indexfond med mera.

Sen drabbas jag av samma fenomen som många andra, att man vill vara aktiv på marknaden och styra lite själv. Jag började då snegla på VQM. Ni som använder VQM, är ni nöjda så långt? Jag har sett exempel på hemsidan och jag förstår också att alla tips inte alltid lyckas men det skulle vara intressant att höra från er som använder den, om ni känner att ni får ut värde för vad den kostar?

2 gillningar

Ja, i min mening både lärorikt och lönsamt.

3 gillningar

Vad är VQM?

Taggar in @Andre_Granstrom som driver tjänsten här för att svara på eventuellt frågar samt reklammärker tråden för att ingen ska ha synpunkter:

REKLAM | För tydlighetens skull: Tipstjänsten VQM drivs av André Granström i communityn och vi äger bolaget gemensamt.

@janbolmeson artikel om VQM:

3 gillningar

Ja absolut.
Precis som den numera insomnade tjänsten Goda Tider var.

Senaste IPO-tipset gick jag plus 7000 kr.

Så är du intresserad av att delta i IPO:er på ett seriöst sätt är tjänsten toppen!

1 gillning

Hur bra tjänsten är tänker jag att jag låter användarna svara för, men jag finns här för att svara på eventuella frågor så öppet & ärligt som möjligt :slight_smile:

Vad du får:

1. VQM-portföljen. En kvantitativ, regelstyrd portfölj med svenska bolag, där vi försökt koka ihop det senaste & bredaste inom forskningen kring avkastningsfaktorer, marknadsanomalier & riskpremier. VQM står för Value, Quality & Momentum - de tre stora faktorerna vi fokuserar främst på att exponera oss mot.

Jag jobbar på att få upp lite mer om VQM-portföljen, men så länge så finns en kort artikel med vad portföljen gör, och hur det gått här.

2. Special Situations. Vi analyserar företagshändelser såsom bud, börsnoteringar & avknoppningar - områden där marknaden historiskt inte varit helt effektiv i sin prissättning och en investerare har kunnat överavkasta börsen i absoluta termer.

Vi har fått upp historik för våra IPO-tips på hemsidan, och arbetar på att få upp historik för övriga Special Situations vi tidigare tipsat om.

3. Analyser & värdering av kvalitetsbolag. När vi ser kvalitetsbolag som ter sig väldigt attraktivt värderade kommer vi med analys av dessa. Vi går genom bolaget på djupet, sätter ett estimerat värde på 1 till 3 års sikt och följer upp efter 1 år.

Här gör vi en liten nystart, så uppföljning kommer om ungefär ett år. Anledningen är inte dålig historik - utan att metodiken gjorde att jag tog vatten över huvudet och det gick inte riktigt att följa upp tips-byten för mig. Om man är intresserad kring vilka bolag vi tidigare tipsat om etc. så går det att få fram den informationen :slight_smile:

Vi har även andra aktiviteter vi gör, som vi får se hur de passar in i nya hemsidan & nya VQM. Det är lite av en renodlingsprocess just nu, men tidigare har vi:

• Skrivit en årskrönika med uppföljning av året som gått
  • Tagit fram en utdelningsportfölj inför året varje årsskifte
  • Drivit Allvädersportföljer via Kiwitrader
  • Skrivit utbildningsmaterial
  • Haft veckobrev med eget Screening-verktyg i Excel, med proprietär data
  • Drivit en Tradingportfölj (nedlagd, tar för mycket resurser)
2 gillningar