100 k sprida ut eller sätta in allt direkt (Lysa)

Jag satte in så mycket av pengarna att de helt normala dagliga upp- och nedgångar kändes på riktigt och ibland gjorde lite ont. Men inte så mycket att det skulle kännas som katastrof. När jag vant mig lite så körde jag in allt.

1 gillning

Det står mellan att köra på Lysa eller en global indexfond så som ”Länsförsäkringar Global Indexnära”

Hur hade du då rekommenderat en portfölj ?

Vad menar du? Totala årliga avgiften för Lysa är 0,327 % med målfördelningen 100 % aktier och ett startkapital på 100 000 kronor. Basportföljen från Rikatilllsammans har en total årlig avgift på 0,26 %.

Investerar du 1 000 kronor i månaden i 40 år med en genomsnittlig avkastning på 7 % (justerat efter inflation) så tjänar du i slutändan 36 523 kronor på att använda basportföljen istället för Lysas alternativ. Detta räknar inte med att Lysas avgift sjunker i takt med investeringsnivån. Vid 1 000 000 kronor sparat kapital på Lysa har du en avgift på 0,297 %. På 40 år kan jag uppleva att denna skillnad i förlorat kapital är av mindre betydelse när man tar hänsyn till att Lysa sköter sig helt och hållet självt. Jag tänker inte bara på den tid som krävs för årlig omallkolering av egen fondportfölj utan även det arbete som i sinom tid kommer att krävas för att byta ut sina val av fonder. Jag förstår att intresserade och erfarna sparare är villiga att sköta allting själv men ser även den rimliga lockelsen i att ge över beslutsfattandet åt Lysa i stället.

4 gillningar

TS skrev precis innan dig att det står mellan Lysa och Lf Global Indexnära. Den fonden kostar 23 punkter per år medan Lysa är dyrare. Vad är det för arbete du pratar om gällande att byta ut val av fonder? Globala indexfonder (som är billigare än alla fondrobotar) och tex nordnets gratisfonder inom Norden har funnits länge och lär sannolikt finnas många år framgent. Varför ska TS skänka bort mellanskillnaden år in och år ut?

Ja men absolut, när man jämför den enskilda LF-fonden med Lysa så finns det ju förstås inget att vinna på att investera hos Lysa. Men jag tolkade det på ett annat sätt än du med tanke på att han även efterfrågar portföljförslag. Det verkar som TS vill ha hjälp med ett likvärdigt alternativ till Lysa om investeringen skulle skötas på egen hand. Eller har jag förstått det fel? För det blir ju inte rättvist att jämföra LF-fonden med Lysas alternativ. Tänker framförallt på diversifieringen som man tappar med att bara köra på LF-fonden. Men framförallt att det då handlar om olika investeringsinstrument, riskprofilen lär ju justeras något till exempel.

Jag kanske överdriver arbetet som behöver läggas ned när det kommer till hantering av indexfonder. Men ska du ha en ordentlig portfölj av indexfonder som mäter sig med Lysas alternativ kommer du ju givetvis att behöva lägga ner mer tid än vad du annars skulle ha gjort.

Vill man ha portföljer som lik ar Lysa så är den här tråden perfekt att läsa!

Tack så mkt för svaren :slight_smile:

Detta är intressant för en stor del av det som gör mig osäker är vad som anses vara bäst och smartast i längden.

Bör jag köra lysa eller en global indexfond så som ”Länsförsäkringar Global Indexnära”

Alla skriver olika på forumet där vissa tycker Lysa och vissa en global fond på t.ex Avanza.

Anledningen varför jag lutar mot lysa är för en större exponering (6000 aktier). Medan LF har ca 1500 st. Känns alltså som en bättre riskspridning?

Men kommer denna skillnaden spela någon roll och dessutom när Lysa har en högre avgift ?

Mitt mål är:

• Ett långsiktigt sparande, 10 + år
  • Kommer köra 100% aktier
  • Kommer månadsspara
1 gillning

Själv kör jag 100% Global indexfond och det behövs knappast högre riskspridning än det :+1:

Ingen som vet vilken kommer ge lite mer långsiktigt men det vad vi vet idag och just nu vad något kostar i avg . Sedan om det kostar 0,20 eller 0,30% gör inte så stor skillnad långsiktigt :person_tipping_hand:

3 gillningar

Kör global indexfond om du vill ha maximal enkelhet.

Kör Lysa om du vill ha mer diversifiering inklusive större andel småbolag, tillväxtmarknader och Sverige. Ger bättre riskjusterad avkastning. Däremot omöjligt att veta om det ger bättre eller sämre absolut avkastning.

3 gillningar

Som @Jacke77 skriver har en global indexfond stor riskspridning med stort antal bolag. Småspararguiden brukar rekommendera just Länsförsäkringar global indexnära. Nu har du +10 års sparhorisont. När du kommer under 10 år och närmar dig tiden då ska använda pengarna, bör du dra ner på risken i sparandet (vanlig rekommendation är max 10% i en aktiefond/aktiefonder per år som man inte behöver pengarna). När väl det är dags hade Lysa inneburit mindre jobb för dig medan Länsförsäkringar global indexnära kräver något mer av dig. Men det är ju ett tag dit.:slightly_smiling_face:

4 gillningar

Ja Lysa eller annan fondrobot är ju väldigt smidigt att justera risken på bara några sekunder genom att ändra fördelningen mellan aktier och räntor. Alternativet att göra det själv är inte heller så svårt när man väl har lärt sig men det är ändå en liten tröskel att ta sig över om man är ny.

2 gillningar

Tack :slight_smile:

Det verkar som att Lysa eller en globalfond så som LF kommer ge mig samma typ av sparande på sikt.

Tror mitt sparande får bli enligt följande:

• Lysa: (100% aktier ) Månadssparande (5000 - 10 000 kr)

• Sparkonto med ränta och insättningsgaranti (buffert)

Ser detta bra ut ?

5 gillningar

Mycket bra! Och velar du mellan olika alternativ så kör hälften i Lysa och hälften på isk med LF global. Bättre än att ändra fram och tillbaka och ligga utanför marknaden :slight_smile:

3 gillningar

Låter kanon, tack så hemskt mkt för hjälpen :slight_smile:

Att ombalansera betyder helt enkelt att du säljer av innehav av fonden/fonderna som har gått bättre och köper mer i fonden/fonderna som har gått sämre. På så sätt återställs den ursprungliga fördelningen.

4 gillningar

Tack och bock för det!

Att löpande ombalansera ser även till att du säljer dyrt och köper belligt! Precis som man ska enligt all teori. Oftast gör de flesta tvärtom.

2 gillningar

Började med att köpa fonder/räntor enligt nybörjarportföljen på avanza och ombalansera varje år. Använder idag Lysa då jag tappade intresset att ombalansering och bara sköt det framför mig hela tiden. Mycket nöjd att kunna “buy and forget”. Värt den högre avgiften, för mig.

8 gillningar

Och du upplever att resultatet blir detsamma med Lysa som din tidigare portfölj ? :slight_smile: eller gick din portfölj på Avanza bättre ?

Har inte gjort så djup analys. Förlitar mig på det jag läst här och hört i podden.ä. Men med tanke på att de följer samma index, så borde det kosta lite mer att ha Lysa.

Spenderar min tid istället med att lära mig att blanda cocktails och nörda ner mig i produktdesign :smile: nöjd är jag hursomhelst

2 gillningar