Tack alla som svarat i tråden, både för tips och små anekdoter. Kul att läsa!
Jag bor ute på landet och användning av kontanter är normalt sett inget problem förutom hos vissa kedjor som valt att ej acceptera kontanter. Jag undviker att handla hos dessa kedjor då jag tycker det är en märklig företeelser att stora kedjor kan neka att ta emot giltigt betalmedel. (Att föreningar och enkilda näringsidkare väljer att ej ha kontanthantering har jag större förståelse för)
Jag hittade följande info på Riksbankens hemsida:
”I Sverige är det via uttagsautomater, bankkontor och handeln som allmänheten får tillgång till kontanter. Riksbanken bedriver ingen vanlig bankverksamhet mot privatpersoner så vi kan tyvärr inte hjälpa till att få tag på nya, ovikta 1000-kronorssedlar utan vi får hänvisa till de privata affärsbankerna.
Från och med den 1 januari 2021 är vissa större banker och andra kreditinstitut som tillhandahåller betalkonton skyldiga enligt lag att tillhandahålla vissa kontanttjänster. Lag (2010:751) om betaltjänster | Sveriges riksdag (riksdagen.se)
När det gäller vilka valörer som ska finnas tillgängliga är detta dock något som bankerna bestämmer själva, det finns ingen lagstiftning som tvingar bankerna att tillhandahålla alla valörerna. Svenska Bankföreningen är en branschorganisation för banker i Sverige, kanske kan du få mer information där om det finns banker som erbjuder möjligheten att göra uttag av 1000-kronorssedlar. Svenska bankföreningen: Hem | Swedishbankers”
Jag skrev tidigare i tråden att jag jag tycker det skulle vara kul att gå omkring på stan och betala med tusenlappar. Ännu roligare skulle ju vara att betala med den minnessedel i valör 100kr som Riksbanken anger som giltig sedel.
Källa
Alla minnesmynt är också giltiga betalningsmedel. Även om en butik kan neka att ta emot dem pga avtalsfriheten. När jag gått FIRE kanske jag ska bli excentrisk och gå omkring och testa om det är någon butik som accepterar minnesmynt som betalningsmedel.