Hej!
Jag har några 500-eurosedlar jag vill konvertera till svenska kronor och sätta in på bankkontot. Har varit i kontakt med Forex, men de tar inte emot 500-sedlar.
Har någon tips på hur man enklast växlar?
Tack på förhand!
Hej!
Jag har några 500-eurosedlar jag vill konvertera till svenska kronor och sätta in på bankkontot. Har varit i kontakt med Forex, men de tar inte emot 500-sedlar.
Har någon tips på hur man enklast växlar?
Tack på förhand!
Har du frågat på banken? Det brukar gå ganska vettigt om man just ska sätta in på konto i samma bank. Men vad märkligt att Forex inte vill ta emot 500-eurosedlar. Förfalskningsrisk antar jag och kanske det faktum att inte så många vill ha det som resevaluta, men ändå liksom…
Och, välkommen till forumet! ![]()
Det handlar nog främst om att den typen av valörer i stort sett BARA används av människor som vill göra stora summor pengar över gränser obemärkt.
Forex har redan stora problem med restaurang/pizzeriaägare som kommer dagligen med en stor del av dagskassan för växling till EUR/USD samt transfer via Western Union.
Vanliga turister använder det knappast.
Man har stoppat produktionen av 500 eurosedel så kan tänka mig att Forex inte vill växla på sig fler sedlar.
Aha, det visste jag inte. Då blir det mer begripligt. Oavsett kvarstår mitt råd, en normal bank borde ju acceptera dessa oavsett.
De går men de tar 15% avgift p.g.a 500 valören och ytterligare 10% växlingsavgift.
Om de är summa över 5000 euro kan jag växla för bara avgiften
Åk ålandsbåt och handla taxfree åt vänner och bekanta för sedlarna.
(Gratis leverens till bildäck)
Vännerna får billigare öl,vin,sprit och snus, du får en kort semestertripp.
Samma svar som jag fick av banken när jag kom in med 9000 kr i 10-kronor från en snäll äldre släkting, “handla upp dem”.
Alternativt spara, de produceras ju inte, kanske finns ett samlarvärde om sisådär 50 år.
/
Mycket tveksamt,
säger han som köper frimärkssamlingar för under 50% av frankeringsvärdet och använder upp dem.
Hej, tänkte bara kolla om du visste någon lösning ang 500euro sedlar som ingen verka villa ha?