Var växla till nya sedlar?

Hej, min 9 åriga son har samlat burkar, fått pengar av släktingar, sålt bingolotter osv.

Har resulterat i slitna sledlar i olika valörer.
Men han skulle villja få 10 helt nya 100 lappar.

Vill gärna hjälpa honom, från kladdiga burkar till nydoftande sedlar. :blush::dollar:

Kan man gå till närmsta kontantbank?

2 gillningar

Hej! Jajamän, det ska i första hand gå att göra hos din huvudbank om de har kontor med kontanthantering. Riksbanken tar även emot mycket skadade eller halva sedlar. Men Riksbanken tar en avgift så prova banken först.

1 gillning

Enklast är ju bara att handla med dem kontanterna när du handlar mat och sen plocka ut nya sedlar från bankautomaten. Då blir det mindre frågor från banken.

1 gillning

Fast det är ju inte säkert det kommer ut nya sedlar i bankomaten.

Det förstår nog TS, finns ju inget sätt att få nya tryckta sedlar, inte ens på banken.

Borde ju även ligga i riksbankens intresse att förnya pengaflottan

Du menar låta oss betala för någon ska få lukta nya pengar? Nä det ligger nog inte i mitt intresse som skattebetalare…

Sedlar byts såklart ut dock

Någon som säkert vet kan gärna rätta mig men jag är ganska säker på att en bank som hanterar kontanter åtminstone nästan alltid kan få fram tio ocirkulerade hundrakronorssedlar.

Blir kanske onödigt omständigt men om de inte kan fixa det borde de absolut kunna beställa det.

1 gillning

Exakt, sniffa pengar på DIN bekostnad.:euro::nose:De flyger tydligen ner nya hundra sedlar från riksbanken med Hercules :laughing:
Sedan blir det eskort till Swedbank :police_car: :articulated_lorry: :police_car:

Du kan ju tvätta dom…