Var har ni hittat pengar?

Man hör ju ibland om hur folk hittar tusenlappar när de städar ur vintergarderoben, men det är väl mindre vanligt nuförtiden när vi sällan använder kontanter. Själv hittade jag idag 2 ethereum som jag hade haft liggande i en plånbok. Hade helt glömt dem, då jag var fullt övertygad om att jag hade sålt av allt för något år sedan. Motsvarar i dagens värde ungefär 40k SEK, så definitivt en rolig upptäckt.

Har ni själva “hittat” pengar eller andra värdesaker som ni glömt bort eller trott varit försvunna? Kanske kan vi komma på några grejer som är värda att kolla upp, ifall att.

9 gillningar

När mamma flyttade för ett litet tag sedan hittades massor av mina gamla NES spel, tillbehör och konsol samt mängder av MOTU leksaker bla the holy grail med kartong I gott skick.
Mamma sa för många år sedan att allt försvunnit i tidigare flytt så det blev en glad överaskning, stor dos nostalgi och en stor kappsäck med pengar när allt var sålt.
Inte pengar direkt men det kanske räknas ändå :joy::joy:

3 gillningar

Pappa berättade om 3 bröder som hade drivit en bondgård tillsammans. När jag dom blev för gamla för att fortsätta köpte dom ett hus inne i stan där dom levde resten av sina liv. Bröderna litade inte på banken så alla pengar dom hade gömde dom på vinden vilket inte inspekteras vid försäljningen av dödsboet. Nästa ägare kunde efter det fyndet bli skuldfria och leva ett rätt så bra liv :joy:

6 gillningar

Jag hittade alltid en tia under kudden morgonen efter att jag tappat en tand. :grin:

25 gillningar

Hittade samma som min möbel på SVT’s antikprogram. Tyvärr hittade katten och oförsiktiga barn dit först…

Köpte en bok på en bokhandel på universitetet när jag pluggade. Tappade en guldtia som rullade in under ett hyllplan. Tog bort hyllplanet och där log nog 60-70 kr i tior. Sällan varit så glad för så lite :sweat_smile:

5 gillningar

Hittade 6k i en pocketbok jag tog med mig på utlandsresan. Blåste ur boken när jag öppnade den och fick jaga ikapp sedlarna på playan :slight_smile: Gamla födelsedagspresenter från flera år tidigare. Trevlig överraskning hehe

8 gillningar

Faktiskt hittat en 500lapp utomhus en gång…

Men det som varit mest spännande var när jag såg nåt som glimmade till i backen när jag genade över en stubbåker hemmavid…det var snustorrt och den torkade åkern var som cement att gräva i men jag lyckades krafsa fram en kaffsesked i gul metall. Då var pulsen rätt kul! Efter lite glidande och spottande på skeden fick jag fram märkningen GAB, så pulsen lugnade sig snabbt. Men det var en kul känsla så länge det varade.

När maken jobbade på bygge hittade han en väska med (troligen) stöldgods som dykt upp under natten i anslutning till byggbarackerna. Lämnades in till polisen som han sen fick hämta ut igen efter några månader. Innehöll bl a en maffig kandelaber som vi fortfarande har kvar

4 gillningar

Hittade häromdagen ett busskort på stan som var för en månad, och som var aktiverat dagen innan. (Värde ca 600 kr). Åker mao gratis i en radie av cirka 30 km en tid framöver. Vid två tillfällen har jag även hittat en tvåhundring. Som jag använde till att spela bort på trav eftersom det ändå var bonuspengar i mina ögon. Spelar sällan annars.

2 gillningar

Haha påminner om en bok jag fick av mina föräldrar när jag var liten som jag aldrig läste försen flers år senare då låg det en peng i slutet av boken haha😂

6 gillningar

Förmodligen en av de skojigaste trådarna på länge :smiley:

Jag har inget själv att bidra med, men läser andras inlägg som bidrar till min fina dag :slightly_smiling_face:

7 gillningar

Märkligt det där… :thinking:

Haha! Då gjorde du ju dig förtjänt av den till slut :wink:

Har tyvärr ingen egen anekdot värd att tillföra tråden. Har bara hittat någon hundralapp på gatan någon gång. Men jag ekar @Maggan5 budskap! Sjukt intressant tråd :smiley:

3 gillningar

Kul tråd :slight_smile:

När vi skulle flytta från studentbostaden hittade jag ett kuvert med euro motsvarande kanske 500-1000 kr som fanns kvar efter en resa och som jag glömt att jag hade. Det är väl inget speciellt spännande i sammanhanget och har säkert hänt många andra, men det skänkte glädje i stunden :+1:

2 gillningar

Haha! I mitt fall så hade sedlarna gått ut eftersom de ersatts av nya… i panik googlade jag på om jag ens skulle kunna växla in dem, vilket jag som tur var kunde, not en mindre avgift. Hoppas att du också kunde det :wink:

3 gillningar

När jag skulle flytta hemifrån så hittade jag en 500 kr sedel i en bok i bokhyllan där jag just brukade spara lite extra pengar, blev helt paff att jag glömt bort det. :slight_smile:

Förra veckan räknade jag utländska pengar (jo, där används dom) Dollar av olika slag, Thailändska Bath, en del nordisk valuta. Visade sig att det var nästan 4000 Kr. Nu tänker jag nog inte växla in dom då jag ofta reser - men jag glömmer ibland ta med mig dom :slight_smile:

Min bror har lite småtur, skulle jag säga. En gång hittade han en tvåhundring på en gräsmatta i staden där han bor. Någon vecka senare promenerar han förbi samma ställe tillsammmans med vår pappa, pekar på platsen och säger “där hittade jag en tvåhundring häromdagen… Vad är det som ligger där nu…?” Tro på fan han hittar en femhundring på samma ställe.

6 gillningar

Nej inget konstigt med det. Det är tandfee’n som lägger dit det. Fast lite sur blir jag. Jag fick bara en femma (fast tior fanns nog inte då jag var barn) så jag förlåter henne.

6 gillningar

En dag när jag var runt 6 år var jag ute och gick på stan med min pappa, och då får jag syn på en hopvikt sedel i en hörna.

Jag tydde siffrorna på sedeln: 5 och 0 det blir 50.
-“Pappa, jag har hittat en femtiolapp!”

Han ville naturligtvis se vad jag hade hittat för något.
När jag kom fram till honom minns jag hur han viker ut sedeln och funderar lite och säger eftertänksamt att nej, det här är ingen femtiolapp, det är en femhundralapp.

Sedan berättade han att det var mycket pengar, och medans vi satte oss i bilen på väg till matbutiken så frågade han ut mig om vad man skulle göra om man hittade något värdefullt som någon annan tappat.
Jag svarade plikttroget att man borde nog gå till polisen, och så diskuterade vi det en liten stund.
När jag hade gett alla de rätta svaren till pappa så säger han att ja, så gör man vanligtvis men idag är nog ett undantag, och han lät mig behålla sedeln.

När vi kommit till matbutiken frågade jag pappa om jag kunde köpa det ena eller det andra i butiken, och han svarade hela tiden att ja, och till slut gav han upp och berättade att jag kunde köpa vad jag ville i hela butiken.
Då var den naturliga följdfrågan om jag även hade kunnat köpa vad som helst i en leksaksbutik.
Min pappa funderade lite en stund, och svarade till slut att även så var fallet.

Efter mycket tjat så besökte vi den lokala leksaksbutiken nästa dag, även om jag inte visste vad jag skulle köpa. Jag hade aldrig tidigare kunnat välja helt fritt tidigare, så det tog mig många varv och mycket funderande i butiken innan jag till slut lämnade med en stor byggsats av en riddarborg.

Om det blev några pengar över minns jag inte, men jag har ett vagt minne av att jag åt ovanligt mycket godis i några veckor…

21 gillningar

En nära vän till mig hittade flera silvertackor gömda i en vägg hemma när dom renoverade :sweat_smile:

5 gillningar

Inte hänt mig mer än att man hittat 100 euro eller något. Men jag tänker på det där dödsboet i USA som hittade en massa Warhol, Basquiat och Keith Haring på en vind hos en gammal dam som levde väldigt basic. Då sonen (avliden) hade dejtat Warhol och fått en massa gåvor men de hade fått stå kvar på vinden.

2 gillningar