Ditt bästa/roligaste ekonomiska minne! :)

Vilket är ditt bästa och/eller roligaste ekonomirelaterade minne?

För mig är det en ganska enkel (och kanske lite barnslig) grej. Nämligen när vi var små och fick veckopeng för första gången. Vi fick varsin 5-krona. Denna sprang vi bort till lokala kiosken med och köpte godis för.

Typ 1 röd ferraribil, 2 sura ess, 2 dumlekolor, 1 klubba och kanske nån mer bit. Man fick peka i sortimenten och kassörskan plocka med tång och la i påse. Efter varje bit fick man fråga hur mycket man hade kvar att handla för :joy:

Väcker glada minnen till liv :slight_smile:

11 gillningar

Jag har stått i andra ändan.
Sommarjobbade i en kiosk. En liten unge kommer fram och frågar priset på varje godissort en efter en. När vi gått igenom alla börjar han om från början och frågar vad första godiset kostade.
Avbryter honom sen och frågar “hur mycket har att handla för?” " En krona" var svaret.
Skrattade länge och skrattar åt det fortfarande efter många år. Det var typ 25-30 år sedan.

8 gillningar

Måste varit i förrgår. Efter mycket om och men skulle jag sätta in en större summa kontanter. Runt 120 femhundringar som skulle in på ett ISK. Efter att ha kollat runt lite visade det sig att banker inte hanterar kontanter, utan hänvisar till bankomater. Sagt och gjort, vi körde en mil till närmsta bankomat.

Väl där fanns inte möjligheten att sätta in pengar. Närmsta alternativet var “uttag”. Det är väl bara en dum rubrik på det alternativet, tänkte jag och tryckte på det. 10000 tryckte jag in. Då kom det UT 20 femhundingar.

Så nu har jag 140 femhundringar jag inte får in på banken. :joy:

Det tog hela kvällen, för vi åkte runt till olika bankomater. Meningslösaste kvällen någonsin. Inte ett “bra” minne kanske, men lite dråpligt kändes det allt.

8 gillningar

Jobbade någon eller några månader svart extra när jag pluggade, första lönen blev runt 5.000 tror jag, handskrivet i en bok hur många timmar jag jobbade. Fick betalt kontakt…

De fick knappt plats i min lilla plånbok och jag räknade dom säkert 10 ggr. På den tiden kostade en CD skiva runt hundringen så jag köpte 5-10 CD skivor samma kväll samt en pizza. Har aldrig någonsin känt mig så rik som då…

8 gillningar

När sista betalningen till kronofogden var gjord.

10 gillningar

Det förstår jag! Måste varit en otroligt skön känsla! :muscle:

Haha kunde lika gärna varit jag som var den där ungen :joy:

5 gillningar

Kommer ihåg när jag fick lite småpengar av farmor och farfar och mina samlade besparingar översteg 100 kr. Jag hade hundratre kronor! Hur mycket pengar som helst för en 7-8-åring på sent 80-tal.

Minns även några år senare att jag inte behövde kontrollväga lösgodiset, för jag visste att jag skulle ha råd med hur mycket godis jag ville ha. Det var, och fortfarande är, en skön känsla att alltid veta att jag har råd.

8 gillningar

Kommer också ihåg första lönen! Det var inte många tusenlappar men mer pengar än vad jag någonsin tidigare hade haft vid ett och samma tillfälle.

2 gillningar

Mitt lyckligaste ekonomiska minne var när jag handlade en sprillans ny bil kontant och då hade jobb med garanterat 34000 i månadslön. Kände då att man kommit långt från att efter skolan först inte tjäna 1 kr på 1 år. Till bara 4800 per månad i 2 år.

3 gillningar

Mitt bästa minne är när jag fick mitt första sommarjobb, ett feriearbete på Ale kommun där jag och några andra ungdomar fick i uppgift att måla om Ahlaforsskolan. Helt novis och hade aldrig hållit i en pensel/roller.
Minns än idag dagen när lönechecken kom med posten. Drygt 5000 kr! Jag kände mig rik och gick samma dag och köpte en sprillans ny cykel.
Den cykeln hade jag kvar i flera år tills den blev stulen.

5 gillningar

Ett köp som du alltså ändå hade nytta av en längre tid :slightly_smiling_face: Tråkigt att den blev stulen!

4 gillningar

En av de roligaste händelserna var på ett företagsevent (när jag var runt 19, är närmre 40 idag) med ett badhus abonnerat för de anställdas familjer och allt i kiosken, godis korv etc., var gratis. Det var bara att gå dit, köa en liten stund och sen peka på vad man ville ha (typ pippi i godisaffären). Minns det som en väldigt rolig grej, typ barndomsdrömmen gick i uppfyllelse när man var nitton😁

2 gillningar

Ja, gratis godis är ju nice oavsett ålder! :joy:

1 gillning

När jag som barn hittade många pantburkar på promenaden och fick lägga till i min samling, som när bestående av ett par kassar fick pantas och jag fick riktiga pengar. Förstod inte som barn hur folk kunde lämna ifrån sig denna dyrbara pant.

4 gillningar

Som tonåring sommarjobbade jag med att sköta timmerbevattningen på ett sågverk. Det stod still under hela min arbetsperiod utom sista två dagarna för de höll på att byta hela slingan i sågverket.

När jag fick mitt lönebesked var lönen nästan det dubbla mot vad jag väntat mig, så hög att jag kände mig tvungen att ringa kontoret och kolla att det stämde.

Jodå. Det visade sig att jag gått på sågaccordet som sattes de sista två dagarna när maskinerna testkördes. De var effektivare än de gamla och gick dessutom felfritt så de testade hur fort de kunde köra dem.

Minns att det kändes sjukt att ha så mycket pengar på kontot. Det tog mig ett decennium att slå den månadslönen och den betalde en stereo med nymodigheten CD-spelare som hängde med mig dubbelt så länge.

5 gillningar

Jag vann på 10 000 kr på Triss för många år sedan och gick ned till Pressbyrån för att växla in den till kontanter. Frågade kassörskan:

• "Vilket är det högsta beloppet man kan lösa in en Triss för?
  • “5 000 kr”
  • “Jaha, då får jag väl gå någon annanstans.”

Där kände man sig rik! :money_mouth_face:

8 gillningar

Haha undra vad kassörskan tänkte! Hur mycket vann han egentligen? :joy:

6 gillningar

Ja, jag avslöjade åtminstone inte beloppet till henne.

Kanske ännu roligare när jag skrapade själva lotten hemma hos en tjejkompis. Jag blev glad men höll mig cool men hon blev helt tokig och skrek som om jag vunnit en miljon.

4 gillningar

Köpte båt 2013, den va då 2 år gammal. 325 lax, sålde den 2022 för 360, 9 härliga oförglömliga somrar och fick en del tillbaka.

5 gillningar

Ett minne i närtid var när sonen på 5 år skulle köpa godis. Han betalade med en peng för godiset. Sedan fick han två pengar i växel. Detta tyckte han var riktigt konstigt. Pengarna borde ju bli färre, inte fler.

3 gillningar