När jag var liten kunde man i kiosken beställa: “smågodis för en krona, mest salta och sura”.
Första gången jag räknade mynt jag hade sparat var roligt. En tvåliters glassförpackning med 50-öringar, enkronor och femkronor var drygt 4000. Tungt att bära till banken!
Inte jättemycket pengar men ändå pengar som om jag inte hade sparat dem ändå hade “försvunnit”.
Jag var 17 och gick linjen distribution och kontor på gymnasiet. Det gick ut på att man fick praktisera varannan vecka. Jag hamnade på Handelsbanken. Det var sjukt. Bland annat fick jag sitta själv i valvet och räkna pengar. Det var miljoner därinne. Sen räknade jag pengar från serviceboxen. Systembolaget kunde ha en påse med kanske 150.000 i. Ofta hade de räknat fel. Det hände att jag plockade på mig någon hundralapp då och då när de ändå råkade ha mer pengar i påsen än de angav. Det hände aldrig något. Noll koll hade vissa butiker. I valvet där jag satt själv obevakad med miljoner i månader så kom jag på den sjuka idén att riva av ett par centimeter i en bunt med tusenlappar, varje bunt hade 100.000. Efter jag tagit min lilla del så var ju bunten på den tiden ändå 100.000kr. Hemma senare så drog jag av på en egen tusenlapp låt säga 3-4cm, och sen använde jag den lilla delen jag tagit på banken och tejpade ihop med den stora biten. Jag hade då istället en bit på 3-4cm lös. Den tejpade växlade jag till andra pengar och växlade sedan tillbaka till en riktig tusenlapp. Sen drog jag av 6-7cm på den och tejpade ihop resten och gjorde likadant. Till slut stod jag med en tusenlapp som aldrig funnits. Det där slutade fungera för länge sen men det gick då! jag gjorde det en gång men man blev verkligen knäpp att sitta i ett rum som tonåring i många månader, ett rikgit bankvalv helt fullt med pengar. Tänk att de lämnade mig så. jag hade ju likagärna kunnat plocka en miljon innanför kläderna och lämnat landet:) Galen tid som jag aldrig glömmer.
Jag tog alltså en tusenlapp utan att någon blev av med den!
Första halvan av 90-talet sålde jag tidningar på helgerna.
Då det bara var kontanter som gällde då så gick jag ner till banken och bad om en kassaväska att förvara pengarna i.
På väg för att göra en insättning gick jag och svängde med väskan och råkade tappa den. Detta resulterade i att stöldpatronen i väskan utlöstes och hela kassan färgades grön…