Hej, börjar med att tillägga att jag är ny i forumet
Jag loggade in på mitt swedbank konto idag och blev chockad. Sist jag kollade(igår) så hade jag ca 800kr men nu har jag 2800kr.
Har googlat runt lite men hittar ingen som har haft samma händelse, då det INTE finns någon som helst transaktion, inga återbetalningar, jag har INTE fått någon swish eller liknande.
Någon som har erfarenhet av detta? Vad är ert tips på vad jag bör göra?
Du bör inte göra något alls tänker jag. Jag råkade ut för samma sak. Efter någon månad fick jag ett brev från en annan bank där det förklarades att kunden X skickat pengarna fel och jag ombads att skicka tillbaka dem.
Vill du tjäna en småslant kan du alltid sätta in det felaktiga beloppet på ett räntekonto så länge.
Kolla med banken. Det kan vara så att någon du köpt hos tidigare reserverat ett större belopp än som senare skulle dras. Bensinstationer brukar exempelvis reservera ganska stora belopp innan du tankar. Om du tankar för mindre än reserverat belopp så ser det ut som att du får tillbaka pengar.
Intresaant, kunde inte du heller se en transaktion? Det är nog det som förvirrar mig mest. Jag skulle kunnat förstå om någon har råkat skicka pengarna fel t.ex angett fel siffra eller så, där jag kan följa själva transaktionen och veta exakt vart pengarna kommit ifrån och när.
Jag kommer försöka att lägga undan dessa pengar i något annat sparkonto tills jag vet mer.
Det fanns en transaktion för mig men jag kunde inte se var den kom ifrån. I ditt fall finns helt säkert också en transaktion, bara att den ligger längre tillbaka i kontoutdraget. Det där med att pengar reserverats via kort och återförts sedan är vad jag skulle hålla för det mest sannolika, av de scenarier som presenterats.
Intressant det med bensinstationer. Igår kväll så tankade jag för första gången på väldigt länge med kontanter, och jag angav bankkortet för att få fram medlemskapet (rabatter på drivmedel). Kan det ha hänt något där? Kommer att kontakta banken och kolla om de kan se något.