Jag och grannen satt och gaggade lite häromdagen. Efter några droppar (eller mer) av livets dryck kom vi fram till att han har rörligt elpris och jag har fast. Då kom vi på att han kan ju tanka min el hela vintern, billigt som fan för honom och jag får om jag ville en liten slant för sveda och värk.
Men till min fråga. Skulle jag, teoretiskt, kunna starta en el-mack med ett mindre påslag för folk i Facebook-gruppen för hålan jag bor i? Ta swish och låta folk tanka på nätterna riktigt billigt?
Vem skulle bli tjurig först? Elbolaget? Skatteverket? Sambon?
Vad tror ni?
För att sälja el på det sättet så behöver du ta upp inkomsten och skatta från första kronan.
Det som är mer intressant i lönsamhetsaspekt för dig är istället att hyra ut p-platsen (inkl el och ladd möjlighet) och ta betalt för den hyran. Då kan du tjäna 40000 skattefritt innan skattemyndigheten vill börja blanda sig i.
Huruvida elbolaget ställer sig till det vet jag inte.
Att bara ladda en eller två grannars bilar med ett par tusen kWh lär ju passera rätt så obemärkt. Men att annonsera och göra detta i stor skala lär ju skapa huvudbry med:
Elbolaget som ser att du bundit elpriset och sen dubblat förbrukningen. Läs vad det står i ditt avtal.
Huvudsäkringen, lastbalansering och övrig teknisk installation, om du tänkt ladda dygnet runt med typ 11 kWh.
Där kommer kanske även sambon in, när du ska förklara för henne att hon inte får starta torktumlaren utan hänga all tvätt. I mörker.
Banken lär väl vakna till förr eller senare om du får mängder av hundringar på swish.
Jag var bombsäker på att banken skulle komma med massor av frågor när min fru använde sig av mitt Swish och sålde massa saker på en mässa för några år sedan.
Det var hundratals transaktioner på 100-500kr.
Jag pratade med banken förra året i samband med att jag sålde mitt torp och sa då att jag skulle få in en större summa från torpförsäljningen och att jag de närmsta åren även skulle sälja av massa prylar från sommarstugan. Efter det har jag också haft hundratals överföringar, men inga påstötningar än.
Så det kanske beror lite på om man haft samtal med dom, eller om de gör stickkontroller?
Kanske någon som jobbar eller har jobbat på bank här i forumet kan ge inblick i hur flaggningar fungerar?
Tänker spontant att kontant betalning kan vara ett alternativ, inte så konstigt att betala kontant om man hyr ut en parkeringsplats till en kompis. Men hyr man ut till flera så kanske det är svårare att förklara.
Ja, jag vet inte. Flaggningarna verkar vara lite godtyckliga.
Skulle jag vart banken hade jag i alla fall tyckt att nåt skumt är på gång när det under en kort tidsperiod väller in en större mängd små transaktioner till ett konto som normalt används väldigt lite, som dessutom tillhör en utlandsboende.
Samtidigt hörde jag i veckan att en medarbetare på jobbet fått sin löneutbetalning stoppad.