Var har ni hittat pengar?

Jag rev ut ett gammalt kök, och på insidan av fläktskåpet satt ett fasttejpat forexkuvert. Vilken spänning. Det innehöll sedlar i blandade valutor som sammanlagt räckte till en middag för två på favoritkrogen. Forex växlade tillbaka allt eftersom kuvertet även innehöll alla växlingskvitton, efter många års resor.

3 gillningar

Jag hittade en svart plånbok med bara en femhundring i på golvet på toaletten i ett flygplan på väg mot något chartermål. Funderade en halv sekund på om jag skulle ta den men antog att det var fickpengar för semestern för någon. Jag lämnade den till flygvärdinnan som ropade i högtalaren efter ägaren. Den tillhörde en ung pojke som satt i raden framför oss. Hade haft dåligt samvete i resten av mitt liv om jag tagit den. :slightly_smiling_face:

7 gillningar

Min sambo hittade 5000kr i sedlar som inte längre var giltiga, i nattduksbordet. Det var en gammal semesterkassa som hade glömts.

Skickade in till Riksbanken som godkände det, så hon fick pengarna tillbaka.

5 gillningar

När jag renoverade ett sovrum med standard från 40-talet i gården vi köpt av ett dödsbo, hittade jag en övertapetserad trälåda infälld i ytterväggen. Efter denna fantastiska upptäckt och tankar att detta var en lysande husaffär - konstaterade jag snart att lådan dessvärre var tom…

6 gillningar

Jag hittade ett guldhalsband när jag var i sjuårsåldern. Mamma hjälpte mig att lämna det till polisen. När ingen anmält det som saknat så fick jag det. Vi värderade det hos en guldsmed. Det var värt 4500 kr då. Sedan tappade jag tyvärr bort det vid en flytt för några år sedan.

En dag så gick jag igenom en låda med krims-krams. Och där låg det. Så nu har jag hittat samma guldsmycke två gånger. Jag har inte tittat på det på länge. Nu när jag skulle skriva detta så gick jag och kollade. Då låg det tre äkta silvermynt bredvid det också! Jag minns inte var jag fått dem ifrån.

Har även hittat ett bankkonto som jag hade glömt. Runt 30k hade samlats där under åren av olika skäl.

5 gillningar

Frun har hittat en 1000lapp på gatan, helt random….

Själv har jag glömt ett bankkonto och där det blivit kvar pengar iom lägenhetsfkytt och bankbyte. Var väl en 50tkr som var ”glömda” något år…

2 gillningar

Minns när jag som liten på en stor sandstrand silade sand mellan händerna och plötsligt fann en femkrona och tyckte det var så fullständigt fantastiskt osannolikt att jag skulle göra det just DÄR på den enorma stranden EXAKT där femkronan var. :slight_smile:

6 gillningar

Min bror skulle flytta hemifrån och letade kokbok på second hand. Betalade 20 kr och väl hemma öppnade han den och hittade en 500-lapp :sweat_smile: Det blev en bra affär.

4 gillningar

Grattis! Min följdfråga blir då: hur gör du för att få ut dessa att disponera, nu när svenska banker vägrar att befatta sig med kryptovaluta?

Det var inga som helst problem att sälja av och föra över fiat till min bank (SEB) i alla fall. Min sambo sålde nyligen av en slatt Cardano via en annan exchange, och hade inte heller några problem med att föra över pengarna till banken. Jag var inte ens medveten om att svenska banker börjat krångla förrän du nämnde det så att jag fick googla.

Och du fick inte ens några frågor från banken varifrån pengarna kommer?

Inte ännu i alla fall. Får väl se om det inkommer.

Många som råkar nämna ordet “krypto” blir portade av banken och hamnar i ett limbo. Ruggig situation.

Bra att veta. Får bli att sköta eventuella kryptoköp/-sälj via Revolut då.

För några månader hittade jag äntligen var krediten fanns som dök upp i kreditupplysningar som jag inte visste var den fanns.
Det visade sig att jag haft den hos Ikanobanken i 23 år… Samt att ca 480 kr fanns på kontot. Konstigt nog har jag inte fått något kontoutdrag från dom på alla år.
Så kontrollera med Ikanobanken om ni har några pengar där är mitt råd.

Numer händer det väl inte så ofta men brukade hitta pengar i mina fickor när jag tvättade.

1 gillning

Hittade en klocka (min egen) i en brödpåse i frysen för ett antal år sedan :blush:.

Sedan har jag en bekant som hittade en sedel, minns inte av vilken valuta, och tog med sig båda sina barn (då 2 respektive 10 år gamla) till Forex för att växla in den. Det visade sig då att sedeln var förfalskad, varför polis tillkallades och han blev kvarhållen för förhör på plats ( med en urless 10- åring och en hungrig 2- åring). Kanske inte riktigt vad han hade tänkt sig :blush:.

1 gillning

Förra året fick jag hem ett brev från SEB angående nyemission i Billerud. Jag började fundera på vad det kunde innebära då jag normalt sett inte ens använder SEB, men jag lyckades logga in med bankID iallafall. Väl inne hittade jag 13000kr i aktier som jag inte visste att jag ägde som min farmor hade sparat ihop till mig på min 18-årsdag. Det blev en perfekt start på barnsparandet till min son som är ett och ett halvt. Känns lite extra fint att han ska få något från min farmor när han blir stor också. Kan inte heller låta bli att njuta lite av ränta på ränta effekten av 50 år av sparande till en 18-årspresent som det kommer bli.

5 gillningar

Hittade 500 kr i Djungeln (€ 50 sedel) :palm_tree::palm_tree::palm_tree:

2 gillningar

Jag tappade ett kvitto och en femhundring (trodde jag) ur plånboken när jag skulle betala i kassan.

Insåg lite senare att mina 1000kr konstigt nog räckte till 1500kr. Hoppas att det inte var någon stackares sista pengar.

1 gillning