1000-lappen, var finns den?

Körde värdetransport när sedelsutbytet gjordes, har sett kilovis :smile:

3 gillningar

Om man ska vara specifik, så ersatte de den manuella kontanthanteringen med automater. Kontoren hanterar fortfarande kontanter, men bara i självbetjäningen.

Vilket ju alltså är precis så som jag skrev:

Att det finns bankomater i anslutning till banken gör ju inte att banken har någon mer kontanthantering än vad centralstationer och torg har. Att inte erbjuda kontanthantering utöver vad som finns på ett öde torg mitt i natten (läs: bankomat) är ju inte att erbjuda kontanthantering. Det är inte banken som hanterar pengarna, det är bankomaten :wink:

1 gillning

Äter du aldrig ute på restaurang? De och taxi brukar vara glada i cash. Har senaste fem åren till och med hamnat i situationer där de inte tar kort.

Nu senast var jag på Block House. Åt en fin stek och efterätt, kaffe etc. Hamnade på €60. Att betala med €100 sedel borde inte vara något problem.
Är man dessutom ute med familj så lär man lätt komma upp i €100.

Varken min lokala ICA, ICA Maxi eller Willys tar 1000-lappar. Jag kanske bor på fel ställe.

Det måste du göra. Jag trodde inte ens att de fick neka att ta emot 1000-lappar, åtminstone inte i större affärer (kanske över en viss årsomsättning?).

För att besvara frågan så finns de på mindre sparbanker som fortfarande har kontanthantering.

Jag vet inte vad just ICA och liknande butiker har för nationella policies, men å andra sidan begriper jag heller inte varför så många fått för sig att det skulle vara någon form av mänsklig rättighet att betala med just kontanter i och i just den valör man vill, överallt och hela tiden. Från Sveriges Riksbank:

I Sverige är kontanter lagliga betalningsmedel, men det betyder inte att man som konsument har rätt att betala med kontanter i alla sammanhang. Möjligheten att betala med kontanter kan avtalas bort och det finns ingen lagstadgad skyldighet för näringsidkare att ta emot kontanter .

Själv har jag haft privatpersoner som velat köpa dyrare prylar från mig via Blocket, och envist propsat på att de måste få betala med ”riktiga pengar”. Sist när jag sålde en Gibson-gitarr för 52 papp…

Det vet jag men det betyder ju inte automatiskt att en näringsidkare som tar emot kontanter kan neka vissa kontantförsäljningar. Kan förstå om det finns undantag för t.ex. små kiosker med väldigt låg omsättning men att en ICA Maxi vägrar att ta emot tusenkronorssedlar tycker jag känns orimligt.

Det skulle jag nog inte ha gått med på.

Eftersom det som grundregel råder avtalsfrihet i civilrätten så kan butiker, restauranger, bussar och liknande näringsidkare fritt bestämma att man som kund till exempel bara kan betala med kort. Eller för den delen att butiken eller restaurangen inte accepterar mynt som betalning eller vissa valörer på sedlar.

Jag gillar avtalsfrihet mer än kontanter, får jag nog säga. Särskilt om det innebär att den 21-åriga kassörskan på Willys slipper avgöra om en sedel i udda och hög valör är äkta eller ej.

Jag har nog utgått från att “maskinen” som kassörskorna stoppar in sedlarna i kontrollerar äktheten. Om de inte gör det kan jag förstå om butiker inte vill ta emot tusenkronorssedlar men problemet skulle då avhjälpas om det fanns tusenkronorssedlar i uttagsautometerna eftersom det då inte längre skulle vara en udda valör.