12-regeln som räkneexempel

Hej,

Jag funderar på 12-regeln som beskrivs i podden.

Vad är förutsättningen för den? Är det att jag sparar
t ex 1000kr/mån i 12 år med en beräknad avkastning på 7% för att jag ska kunna ta ut 1000kr/mån i resten av livet?

Behöver jag någon speciell strategi när jag tar ut pengarna för att det ska gå ihop?

Förstår att regeln bara är en uppskattning men jag funderar på förutsättningarna för räkneexemplet. Tycker inte det framgår av podden.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Thomas

Ett verktyg som du kan använda för att räkna på detta är ränta-på-ränta-kalkylatorn..

Gör först en beräkning där du under 12 år sparar 1000 kronor i månaden med ett startkapital på 0 kronor och 7 % förväntad genomsnittsavkastning per år. Ta sedan summan du får efter tio år och stoppa in i en ny beräkning där du lägger dessa pengar som ett startkapital, anger att du inte tänker spara någonting men däremot ta ut 1000 kronor per månad, samt fortfarande räknar med 7 % avkastning. Då ser du att den totala summan pengar bara kommer beräknas att öka.

Alltså skulle du, givet detta scenario med allt vad det innebär av antagelser, kunna ta ut 1000 kronor i månaden även om du lever för evigt (och då skulle det antagligen vara vettig att så småningom öka uttaget).

7 gillningar

Stort tack för bra och tydligt svar.

/Thomas

1 gillning