Informationen i tweeten är högst relevant för STRC. Strategy har lagt till ytterligare reserver i ett läge där folk (även i denna tråd) nojjar över deras betalningsförmåga.
Hur menar du att tråden spårar ur när jag tillför ny relevant fakta?
Nedan har du den officiella informationen i ett annat format:
Det som händer är att det blir en allmän hajptråd för en vansinnigt dålig investering. Du har inte tillfört eller ens bemött något kring att det är ett ponziupplägg.
Enligt informationen du postade nu så valde de utspädning av aktieägarna. De har sålt av aktier i A-klassen vilket innebär att fler ska dela på samma avkastning i framtiden. Motsatsen till share buyback. Det finns inget “wow, de har trollat fram mer pengar!”. Det är fler småsparare som hoppat in i pyramidspelet.
Det ser ut som de kommer klara sig undan den här gången, men strukturen för STRC har inte ändrats så den effekten finns fortfarande inbyggd i instrumentet.
Att du tar upp deras köp av BTC som “bevis” för att de klarar sig visar också att du inte förstår “dödsspiralen”. För det scenariot spelar deras köp (och försäljning) av BTC egentligen ingen roll, det som spelar roll är priset på STRC och om investerare tror de kommer kunna betala utdelningen.
Nu har priset på STRC gått upp till i skrivande stund runt 96,5 USD. Vilket fortfarande är lite lågt, men kanske tillräckligt för att de ska slippa höja utdelningen och därmed potentiellt sätta igång spiralen.
Det kan de ju vilja och skulle vi prata investering i MSTR kanske även en investerare skulle kunna tänkas vilja det. Men nu pratar vi STRC, en (preferens)aktie vars enda syfte är att ge utdelning i USD. Det enda en investerare är intresserad av är därmed förmågan att betala utdelningarna i USD. Att Strategy tagit runt 64 miljarder USD och lagt det i en tillgång som idag är värd runt 54 miljarder USD kan knappast ses som något positivt i den aspekten. Speciellt med tanke på att den tillgången haft en fantastisk prisutveckling under tiden Strategy investerat.
Jag kommer inte begripa varför man inte bara köper bitcoin. Särskilt nu vid låg värdering. Själv slutar jag ju aldrig köpa då jag har automatiserade dagliga köp.
Jag hade fel, efter detta vände priset ner igen och var på som lägst runt 75 USD innan de nu höjde utdelningen till 12 USD per år.
I samband med detta övergav dock Strategy även i praktiken tanken på att STRC ska handlas för 100 USD. Officiellt är det fortfarande företagets mål, men som jag läser pressreleasen är de rätt tydliga med att det inte kommer hända. Se till exempel dessa formuleringar:
STRC’s trading price may vary, including significantly lower, from such range, and Strategy cannot assure or guarantee investors that STRC will trade in that range, or at any particular price.
Strategy will not necessarily increase the STRC dividend rate solely because STRC trades below its stated amount.
Båda ovanstående citat gällde väl tekniskt sett tidigare också, men att de väljer att trycka så hårt på det i pressreleasen ser jag som ett tecken på att utdelningen inte kommer höjas och priset på 100 USD inte kommer nås.
Jag ser faktiskt detta som positivt för STRC och marknaden verkar hålla med i och med att aktien i skrivande stund handlas runt 82 USD. Långt från 100 men högre än innan i alla fall.
Den dödsspiral jag beskrev tidigare är delvis borta i och med förändringarna, men det gör inte att jag tycker MSTR eller STR[F,C,K,D] är en bra investering. Det är fortfarande ett bolag med årliga kostnader för utdelningar och räntor på runt 1,76 miljarder USD som inte har några nämnvärda intäkter från annat än att trycka nya aktier.
De skriver att de ska sälja bitcoins för att betala ut utdelningen vid behov. De har redan sålt av för att öka kassan. De har en bra strategi, buy high sell low.
Hoppas vi är vuxna här inne och kan ta egna beslut. Det Strategy säljer är bitcoin med minskad volatilitet, att dom inte skulle kunna betala avkastningen på STRC i 5.7 år(som hävdas i tråden) skulle jag säga är väldigt osannolikt. Men tror man att Bitcoin kommer gå till 0 eller extremt låga nivåer för att inte hämta sig så är det såklart idiotiskt att köpa några aktier i STRC, men tror man däremot att Bitcoin kommer fortsätta uppåt över tid i en värld som relativt konstant ökar mängden pengar så kan jag se det som attraktivt för vissa.
Visst, men när bitcoins och USD är slut så är även värdet på aktien 0 kr.
Tillkommer såklart även förutsättningen att BTC inte faller och att burnrate på kapitalet pga företagsdriften.
Tldr, företaget tar lån på 13% för att köpa BTC och gamblar på att BTC växer med minst 13% per år, varje år, för all framtid.
Hade jag trott det så hade jag hellre köpt BTC direkt.
Ja det där är en bra summering. Så tror man inte på Bitcoin långsiktigt så ska man såklart hålla sig borta. Och jag håller med om att köpa Bitcoin är bättre i de flesta fallen, men det finns uppenbarligen många som hellre tar 12% “garanterat” istället för att rida på Bitcoins volatilitet.
Om SATA PREF kostar 100 USD.
Utdelningen på 13% på inköpspriset, men kassan faller med 6% per år, och resterande täcks av BTC kursens utveckling (+~7% per år) så ska, allt lika, bolaget falla i värde med 6% per år. Det betyder att man får ca 7% avkastning på ingående kapital, inte märkvärdigt mot övriga börsen.
Sekvensrisken är hög och volatiliteten på BTC är dessutom hög. Jag ser inte att risken kompenseras för i förväntad avkastning.
Snittutvecklingen på BTC vs USD är 14% sen 2021, då även haussad av helikopterpengar och covid-sparandet som uppstod med meme-perioden.
Tror SATA kan fortsätta dela ut ett bra tag. Det mest uppenbara jag ser är arbitragemöjligheten till att köpa SATA och blanka ASSA, då plockar man 13% avkastning men får risken matchad genom blankningen av ASSA.
CAGR blir väldigt missvisande, såvida du inte gått in med allt kapital på en och samma gång. Tar du 1a Januari så ligger det närmare 19%. Går du tillbaka några månader bara till Oktober 2020 så har du en CAGR på över 40%, men går du framåt några månader så ligger du nere på 5.3%. Så har ju Bitcoinkursen alltid sett ut. Brutal för dom som går in med allt kapital vid en lokal topp.
Såklart man kan cherry-picka, men likväl är sekvensrisk direkt relaterad till volatilitet. Och som du säger, BTC är volatilt.
Över tid är CAGR högst relevant, inte minst om vi gör antagandet att det är race to 0 med nettoresultat som är det man ska jämföra vs något annat investeringsalternativ.
Glömde bort en gammal analys jag gjorde i maj när denna var uppe. Fyllde i dagsvärden
Analysen räknar helt enkelt på vad avkastningen blir om investering görs idag, och sedan håller man evigt eller tills företaget fått slut på pengar. Kurvorna här är under antagandet att de inte kan dra in mer kapital alls (funding ratio 0%), BTC står still efter att det faller från dagens pris till priset på x-axeln, räntan hålls fast vid 13%, samt att nuvarande verksamhetskostnad är konstant.
Vad plotten alltså säger är att om man köper idag och BTC dumpar till $44k imorgon och sedan ligger kvar där, så går man ±0 efter att hela portföljen dränerats efter 8 år. Om priset ligger still på dagens nivå tar det ca 14.5 år och då har så mycket räntor ändå betalats ut att blir mellan 5.5 % och 8.5 % beroende på skatteupplägg.