2 veckor över garantitiden

Hej!

Köpte ett nytt batteri till vattenskoter för 12,5 månader sedan. Noterade för 4-5 veckor sedan att det inte fungerade, försökt ladda det utan framgång. Skulle igår lämna tillbaka det men var endast garanti 1 år och eftersom jag nu var 2 veckor ”sen” gick det inte på garanti utan säljaren menade att jag var tvungen att köpa ett nytt.

Felet upptäcktes ju dock inom garantitiden. Finns det någon tid som anses skälig att rapportera fel inom? Jag vet att ex om man köper en bil är det 2 månader som står i konsumentköpslagen, tack för svar.

För artiklar som anses vara förbrukningsartiklar (här brukar många batterier anses tillhöra) är det endast sex månaders reklamationsrätt. Eftersom garantin (frivilligt åtagande från säljaren) är längre än denna så är Caset svårt.

Som jag har förstått det som har kunden rätt att klaga på en vara inom en bestämd tidsperiod. den tidsperioden är då garantiperioden för de företaget. Däremot har du också en skyldighet att klaga på en vara inom rimlig tid (ca 2månader). Detta måste dock vara inom garantiperioden.

Sedan har du ju också reklamation i 3 år enligt svensk lag vilket betyder att du har rätt att få den genomsökt på verkstad. Bevisbördan ligger dock på dig och det kan komma en kostnad ifall reklamationen nekas och du inte har bevis.

Sista stycket vet jag inte ifall alla affärer har som rutin. Det är också som ovan skrev att batterier räknas som förbrukningsartikel och har lägre garantitid(i vissa fall)