För att hålla det kort så våren 2020 så totalrenoverande vi vårt badrum. Vi köpte allt (arbetet, inredning osv) via badrumsfirman som utförde jobbet. I samband med detta så installerade vi bland annat 2 stycken handdukstorkar i badrummet.
Våren 2023 så gick den första handdukstorken sönder helt efter 3 års användning och vi kontaktade firman som genomförde renoveringen och som vi köpte handdukstorken av. Det var inga problem alls utan de beställde en ny sen skickade dom en elektriker från en annan firma som de samarbetar med som kom och byte den.
Nu cirka ett halvår senare gick den andra original handdukstorken sönder också efter 3,5 års användning. Återigen kontaktade jag firman som genomförde renoveringen och som vi köpte handdukstorken via. Men denna gången säger dom att garantitiden är slut för installation så vi får en ny handdukstork men får lösa installationen/bytet själva.
Handdukstorken har 5 års garanti står det klart och tydligt på tillverkarens hemsida.
Jag kan tycka att precis som när de bytte den första så borde installation ingå i garantin, inget man kan göra själv direkt utan att vara elektriker. Men någon som vet vad som gäller här rent juridiskt? Vill ha lite kött på benen innan jag återkopplar till dem igen, tack på förhand!!
Från själva badrumsfirman som vi köpte via hittar jag inget om garanti i varken offerten eller fakturan tyvärr, de är väldigt simpelt skrivet där de bara radar upp material, vald inredning och arbetstid plus summa innan/efter ROT i princip.
Däremot hos tillverkaren av handdukstorken står det 5 års garanti på produkten.
Badrumsfirman verka ju inte ha några problem att ge oss en ny handdukstork (antar dom i sin tur bara claimar en ny av tillverkaren) men däremot vill de ju inte komma och installera/byta den.
Dock så kan man kontakta dem och be dem lösa det på goodwill. Det är ju inte en snygg look om de får dålig press/rekomendationer på att dem gjort ett jobb som havererar ganska kort inpå 3års dagen. En innan och en efter.
Nu ver jag inte hur stor stad/samhälle som ni bor i. Men det är ofta värt mycket att ha ett bra rykte.
Produkten får ni ny tack vare en generös garanti på 5 år men arbetet får man såklart betala för. Se det från den stackars hantverkarens synsätt. Dom har ju inte gjort något fel och de flesta hantverkare har inte tid (råd) att åka på såna småjobb eftersom det inte är lönt. Tänk kostnad för anställd, bil, planera om jobb, osv.
Om ni var nöjda med hantverkaren så skulle jag absolut rekommendera att ringa densamme och fråga ödmjukt om dom skulle kunna tänka sig att åtgärda felet mot timtaxa när ni väl fått hem de nya produkterna. Det kommer att ge er en fortsatt god relation. Att kräva att dom ska komma och åtgärda det gratis kommer göra att den hantverkaren inte kommer vilja ha något med er att göra i framtiden och det är svårt att hitta bra yrkesfolk tyvärr.