Köpte ett radhus i november månad -22, flyttade in mars-23. Har nu noterat att vattenslangen som går till vattenutkastare utomhus har läckt i väggnivå, har inte använt bevattning utomhus förresten nu enstaka gånger under sommaren. Väggen precis som omsluter slangen påväxten ut var helt mjuk och porös så den petade jag bort så det fått torka, slangen verkar läcka precis i nivå med väggen. Min fråga är räknas detta som ett dolt fel och vänder man sig då till mäklaren eller hur går man vidare?
Du kan försöka kontakta mäklaren och kolla, men dolda fel är enormt svårt att hävda.
Har du någon aning om hur omfattande problemet är och vad det kan kosta?
Har du eller har du inte använt kranen?
Oavsett så blir det väldigt svårt för dig att hävda dolt fel på något som du i princip skulle kunna ha orsakat själv.
Lossa lite på “muttern” på röret där det läcker. Skruva sedan åt den men inte för hårt… Läcker det fortfarande så köp gängtejp. Är väggen betong så låt det torka. Ser det illa/buckligt ut så hacka bort det lösa och blanda lite cement och lägg i eller spackel. Måla när det torkat. Är ingen byggarbetare eller proffs.
Troligtvis sitter inte kranen fast på utsidan av väggen, därför vickar det upp kopplingen på insidan. Sätt fast kranen.
Hur noga provade Du denna utkastare innan Du köpte radhuset?
Kontrollerade du väggen vid slangen?
Jasså, inte alls!
Nej, då hade Du sannolikt upptäckt detta fel och upptäckbara fel är ju per definition inte dolda…
Så här säger Hallå Konsument ang. dolt fel:
Ett dolt fel är ett fel som fanns redan när du köpte huset och som du inte kunde upptäcka vid en noggrann besiktning innan köpet. Du ska heller inte ha behövt räkna med felet med tanke på bostadens ålder, skick och konstruktion.
För att något ska räknas som ett dolt fel måste de här fyra kriterierna uppfyllas:
- Felet måste ha funnits vid köptillfället.
- Felet ska inte ha gått att upptäcka.
- Felet ska inte ha varit förväntat.
- Bostadens egenskaper avviker från uppgifter som säljaren har lämnat.
Jag tror spontant att du kommer ha svårt att bevisa punkt 1, och det faktum att det inte verkar vara dolt bakom något fast monterat innebär att du haft möjlighet att undersöka röret själv (punkt 2). Punkt 3 gör också svårt, iom att rör kan börja läcka ibland, speciellt i gamla hus (du skriver inget om att det är nyproduktion, i så fall skulle du ju haft typ garanti)
röret läcker alltså inte inte i kopplingen utan verkar ha spruckit i precis i väggen. Köpte huset i november, vanligen testar man ju inte vattenutkast utomhus när det är vinter? Ingen aning om hur omfattande det är sannolikt bara slangen som behöver bytas, av någon anledningen är denna i någon typ av plast.
Det ligger på din undersökningsplikt att testa detta.
Tömmer vattenutkastet sig när man skruvar åt det på utsidan? Kan vara en sån enkel grej att det stått vatten i röret i vinter och är det tillräckligt kallt kan man få frostsprängning. Jag har en liknande installation och den klarade sig 15 år innan vädrets makter förstörde den.Borde vara väldigt svårt att hävda dolt fel.
Vad Du som Fastighetsköpare väljer att “vanligtvis” undersöka är för mig svårbedömt.
Köparen har en omfattande Undersökningsplikt.
Säljaren har ett begränsat ansvar för Fastigheten som han säljer.
Exakt så klantade jag mig i vintras, vilket märktes när våren kom. Kostade många 100-lappar för att byta utkast. Frun var inte glad!![]()
![]()
![]()
![]()
Låter dramatiskt att blanda in försäkringsbolag för att laga något som kostar så lite. Byt ut plaströret mot ett i koppar. Googla hur man gör om du inte kan. Sånt där behöver man lära sig om man bor i hus. Stäng av vattnet på hösten.
Eller ring en vvsare och byt utkastet. Typ ett par tusenlappar och du slipper oroa dig. Kan vara värt en slant…
Då kom jag undan billigt, men vvsaren tog det samtidigt med ett annat ärende så jag slapp utkörningsavgift.
Givetvis är detta inget som man blandar in försäkringsbolaget i. Shit happens…
Ja, har man flera småjobb samtidigt är det ju en fördel.
Jag brukar alltid tänka att om det jag ska fixa skulle gå fel och jag då ändå behöver ringa nån (och då akut) är det skönt att ha ett solitt bolag att skylla på ftån början… Även om det kostar några tusenlappar extra.