Det är inte svårt att upptäcka en sådan sak. Det är defintivt inte ett dolt fel. Det är snarare så att det är PRECIS så man gör för att upptäcka ifall man vill mäta om det finns elfel som ger spänning på vattensystemet.
Rent tekniskt: golvbrunnen är en bra jordning, ligger vattenledningarna nära elkablar får man spänning i dessa och det kan vara obehagligt. Det är intesamma sak som att ta i ett element och samtidigt hålla i en apparat som har elektriskt överslag. Står du på ett trägolv är det inte säkert det är farligt. Håller du i elementet som är väl jordat går strömmen genom dig till jord.
Vi har samma problem i våran dusch eftersom vattenledningarna ligger i betongplattan och det är ett elektriskt golvvärmegolv över hela den sträcka vattenledningarna går i golvet. Detta gör att det kommer en spänning på vattenblandaren, det kittlar, men när jag mätte upp på ett sätt som avgör om det är bara “elstängselobehagligt” eller farligt på riktigt , dvs vattenledningarna har elektrisk förbindelse till en elkabel och det kan ge farliga strömstyrkor så är det inte farligt. Vi har också jordfelsbrytare. Den skulle reagerat omedelbart om det var farliga strömstyrkor som gick fel någonstans.
Det sagt, allt handlar om uppsåt och att kunna bevsa. Det du säger ifrågasätter jag inte, det är däremot så att du behöver visa detta.
JAg brukar säga det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.
Och vad kostar felet att åtgärda. Är det en elkabel som rör vattenledningen tar elektrikern bort denna för ett besök för ett par tusen kronor , och några tusen till har du en ny kabel istället.
Men du förlorar inget på att skicka ett brev till säljaren där du reklamerar som föregående inlägg sätter. Sedan kräver du ersättning när du vet vad det kostar. Är det ett allvarligt fel och säljaren är schysst kanske ni kan komma överens.
Om du har vittnet som visar på att felet är allvarligt och det strider mot elinstallationsreglerna har du däremot ett starkare case, i synnerhet om dessa vittnen kan hävda att det är säljaren som gjort felaktiga installationer utan behörighet. Då är säljaren j-t illa på det.
Men att driva en process för detta skulle jag säga är fruktlöst. Det är juristerna som blir glada av det.
Dolt fel/processande tar man till när det handlar om hundratusentals kronor.
Dolt fel är väldigt specifikt och som jag skriver är det inte ett dolt fel i erat fall, däremot har ni ett case om det är så att säljaren gjort utfästelser som inte stämmer (skriftligt). Vi har bekanta som fått ett badrum ersatt så pga vattenskada. Säljaren påstod badrummet var fackmannamässigt utfört, och det är inte lätt att kontrollera för provningen innebär att man förstör tätskiktet och sabbar badrummet.
Det var kakel på spånskiva i verkligheten. Säljarens försäkring tog det när vattenskadan var uppenbar efter X antal år.