Hej alla på forumet,
Jag undrar om någon har erfarenhet kring ”bruklig” kompensation för förseningar vid inflyttningen i nybyggda bostäder? Vårt utsatta datum var den 20 december, enligt förhandsavtalet skulle det ske under det fjärde kvartalet.
Nu har vi, den 2 november, blivit informerade om att inflyttningen skjuts upp till den 22 januari. Anledningen är att byggaren behöver mer tid på grund av en regnrik höst. Kan det ses som en ”giltig” ursäkt? Eller kan man hävda kontraktsbrott?
Detta ställer till det för oss, särskilt eftersom vi hade förväntat oss att kunna flytta in lagom till jul, vilket nu inte blir av.
Känner till att formuleringen att man som köpare i dessa fall har rätt till att skälig ersättning.
Dela gärna om ni har erfarenheter eller kunskap som kan hjälpa oss i vår dialog med byggaren.
Grattis till det nya boendet! Vad gäller din fråga är det bara att gilla läget och ställa in sig på inflytt i slutet av januari. På sin höjd tänker jag att ni som har köpt ny bostad kommer få rabatterad avgift som byggaren täcker eventuellt den första månaden eller tre om det är mer förseningar eller markbyggen som inte är klara vid inflytt.
Deras ansvar är beskrivet i det kontrakt och avtal ni har tecknat. Kolla om det står något kring det i materialet som är underskrivet. Min känsla är att de är helt utan ansvar och att de har skrivit in i avtalet att det kan bli försenat. Då har de ingen skyldighet att göra någonting för att hjälper er i den situation ni sitter i, om ni saknar bostad under en kortare tid. Dessvärre.
Det beror också på när avtalen skrevs eftersom lagen ändrades i januari. Jag är inte helt insatt i ändringarna men de rör bland annat tillträdesdatum och förhandsavtal.
Jag är inte jurist så lyssna inte på mig, skaffa hjälp från proffs.
Min känsla är att de kommer försöka trigga force majure eftersom de skyller på regn. Men att det regnar på hösten är inte oväntat…
Hej,
Enligt 7 Kap 3 § i bostadsrättslagen står följande:
Om bostadsrättshavaren inte får tillträda lägenheten i rätt tid när lägenheten skall tillträdas första gången efter en bostadsrättsupplåtelse och beror inte dröjsmålet på honom, har han rätt till skälig nedsättning av årsavgiften för den tid han inte kan använda lägenheten eller del av den.
Är hindret av väsentlig betydelse, får bostadsrättshavaren efter uppsägning frånträda bostadsrätten. Uppsägning får inte ske efter tillträdet.
Jag tolkar din situation som att du har köpt en nyproducerad bostadsrätt, men att ni till följd av försening av färdigställandet inte fått tillgång till bostaden.
Därmed “kan” ni har rätt till nedsättning av årsavgiften frö den tid ni inte kunnat bo i bostaden. Gör anspråk på ersättning av bostadsrättsföreningen och inte av byggbolaget. Det är bostadsrättsföreningens uppgift att sedan kräva ersättning av byggbolaget.
Men kolla i avtalet så inget av följande har skrivits bort, samt hör av er till bostadsrättsföreningen gällande kravet. Dock tror jag det blir svårt att kräva ersättning den extra kostnaden det innebär för er att ha ett annat boende. Men ni kan alltid försöka.
Men allt ovan förutsätter att det står exakt datum i ert avtal för tillträdande och ingen lös formulering
Min rekommendation är dock att lyssna av med en juristfirma som kan följande område, vet dock inte om det är värt det för er del (Kostnadsmässigt) utan att ha läst avtalet. Finns dock juristfirmor som svar på frågor i öppna kanaler, så kan du kanske få mer information om det är värt processen.
Vi har blivit lovade en ‘skälig’ ersättning för de utgifter vi har på grund av föreställningen. På så sätt kan vi kanske betrakta byggaren/bostadsutvecklaren som rättvis.
Dock antydde deras egna juridiska ombud, som råkade försäga sig under ett samtal, att de faktiskt kan vara skyldiga till kontraktsbrott. Men som någon tidigare nämnde i tråden, att själv anlita någon för att föra vår talan och tvista om det, innebär också kostnader, och det är inte så mycket pengar inblandade.
Jag är dock mycket irriterad över deras usla kommunikationsförmåga, vilket egentligen borde vara enkelt att hantera.
Hur många är drabbade av samma avtal, ni kanske kan slå er ihop och skaffa ett juridiskt ombud som kan föra er gemensamma talan mot förening och byggherre och dela på kostnaden.
Det jag inte ser hittills är vad som faktiskt står i det kontrakt du/ni har skrivit på. Där hittar du med stor säkerhet också svaret på om ni kan få ersättning. Alternativt en väg framåt som beskrivits i andra inlägg i tråden.