Ytterst tveksamt säger jag (med lite insyn i särbons bostadsrätt). Om vi inte pratar om att ge storbolag fingret förstås. Alla flerfamiljshus har ju sina lösningar, men har man t ex fjärrvärme, gasspis eller annat så påverkar ju inte det elräkningen, vilket är lätt att glömma också.
Är Daniel med på forumet, eller hur gör vi för att få någon respons från honom på frågor här i tråden?
Om jag förstår Daniel rätt i avsnittet så sa han något i stil med att kärnkraften avvecklas av operatörerna då den kostar så mycket att det inte är lönt att driva/börja bygga igen. Detta håller jag inte alls med om. Det är regeringen/regeringarna som gång på gång på gång hitta på nya och höjd befintliga avgifter för kärnkraften för att på så sätt göra det så dyrt att driva kärnkraft att det till slut blir omöjligt. Detta för att slippa gå genom politiska beslut i riksdagen eller att få väljarna emot sig (för det ser ju ut som att operatörerna själva vill stänga ned verken). Jag är inte ute efter en politisk debatt för eller emot. Utan när politiker (oavsett färg) spelar ett spel för att vilseleda medborgarna så är det viktigt att det lyfts fram och att inte en väl ansedd person inom el-branschen hjälper till att dölja vad politiken håller på med. Men hoppas det var omedvetet eller att jag tolkade honom fel.
Det du skriver och det han sa står ju inte i kontrast n till varandra, även om jag inte vet om det du skriver är sant. Skatter och avgifter är ju en del av priset för att driva kärnkraft och om de höjs mycket blir det ju vid ett givet tillfälle olönsamt att driva kärnkraften vidare.
Bra avsnitt av Ekonomibyrån kring elpriserna:
Mycket bra avsnitt!
Skulle vara gött om ni kunde ha ett nytt avsnitt/uppföljning med Daniel med tanke på ny situation (ingen gas till Tyskland från Ryssland).
Dock så blev jag lite snurrig - har Tibber rörligt elpris dvs månads rörligt eller enbart tim pris?