Ställ en fråga till elbolaget Tibber | Daniel Lindén gör comeback i ett poddavsnitt

För lite drygt två år sedan gjorde vi ett avsnitt med en av elbolaget Tibbers grundare Daniel Lindén. Det är ett av mina favorittillfällen i podden då jag tar fram två elräkningar, en från E.On. och en från dem och bara ber honom gå genom den med mig. Jag tycker fortfarande inte det är helt trivialt att förstå alla de olika sakerna man betalar för. :man_facepalming:

Nu har vi i alla fall bjudit tillbaka Daniel för att prata om saker som vi (jag) tycker är intressanta. :joy: Typ såsom:

• eventuell effektskatt som det pratas om
  • smart hem integrationer/automationer och besparingar att göra
  • energi aspekten när fler och fler t.ex. köper elbilar i allmänhet och elläget i Sverige i synnerhet
  • de nya elmätarna som alla i Sverige ska få / har börjat få
  • trender inom elbranschen
  • bästa tipsen för den som vill göra ett bra val av elavtal / elbolag

Men jag tänker även att det alltid är roligt när du och andra ställer frågor som vi kan skicka med. Således:

Vad tycker du att vi ska ta upp med Daniel när vi spelar in på måndag?

1 gillning

Fast eller rörligt när man bor i hyreslägenhet? :slight_smile:

2 gillningar

Vore intressant med en djupare analys och förklaring om systemet med ursprungsgarantier på ”grön el” verkligen påverkar utsläppen av växthusgaser i verkligheten, då alla som inte gör något aktivt val ändå får residualmixen som är i princip koldioxidfri i Sverige. Många kritiker skulle nog påstå att elbolagens marknadsföring med dessa garantier gränsar till greenwashing och endast är till för att få företag att få ett ”grönt” bokslut att stoltsera sig med.

1 gillning

Vi har Tibber och är nöjda. Dock upplever vi att appen kan bli bättre på vissa saker. T.ex. är det svårt att kunna se “helheten” i sin anläggning, med t.ex. energiflöden och liknande. Detta förutsätter dock att Tibbers hårdvara (watty, pulse) kan mäta t.ex. producerad solenergi i realtid. Idag mäts totalen, och exporterar du blir effekten negativ t.ex. “-3218W”. Med denna presentation har jag i den stunden ingen aning om hur mycket jag själv förbrukar och hur mycket solpanelerna levererar. Det enda jag vet är hur mycket jag exporterar till elnätet. Har Tibber några planer på att förbättra detta för att visa en bättre överblick? Det kräver såklart integration mot andra smartmeters eller direktkontakt till växelriktarna och inte som idag via deras web-api. Eller Tibber kanske inte tycker att detta är deras kärnverksamhet, och det som finns i appen idag är tillräckligt bra?

/H

1 gillning