Tips på någon att intervjua om solpaneler

Jag har fått flera frågor från er i forumet och andra att göra ett avsnitt om solpaneler. Jag tror det skulle kunna bli ett intressant avsnitt. Har ni någon idé på vem som skulle kunna vara en bra person att intervjua / sparringpartner?

Helst av allt tar jag gärna någon av er i forumet, likt @skogstomten om bilar. Gärna om vi kan ha en balanserad diskussion med både för och nackdelar. Vet att vi är några stycken som gått andra vägen och inte satt upp det, utan investerat pengarna på börsen istället.

3 gillningar

angaudlinn…

Njae, jag är inte expert. Men kanske värt att kolla med solcellskollen:

2 gillningar

Det vore roligt!

Erik Wallnér på solcellskollen.se vore ett alternativ kanske. Han driver också en podcast, som handlar om energiomställningen som pågår. Värd att lyssna på! Han intervjuar många forskare och experter. ‎Solcellskollens podcast i Apple Podcasts

1 gillning

Vet att du har skrivit en del @angaudlinn, tror du inte vi skulle kunna få till en bra diskussion?

1 gillning

Kanske inte, men bland dom här iaf som har ganska bra koll på att nyttja fördelarna med solcells paneler å timbaserad elköp för att få ut största möjliga förtjäns som kan investeras på fonder…

Annars vet jag en annan som i ett mc forum som har en annan nivå på de där me solceller å lagring av el utan att inte behöva köpa el äns…

1 gillning

Hmm, det beror kanske mycket på tänkt upplägg. Jag är ju ingen stor excel-ryttare som rycker fram återbetalningskurvor i 3D, men kan ju naturligtvis prata lite om beslutsprocess, räta ut frågetecken från ägarhåll etc. Men börjar man prata återbetalningstid tar jag det på volley och höftar. :sweat_smile:

Ja, är det nå’t ditåt som är tanken så är jag nog mer på för ett snack. Gästerna i podden skiftar ju kraftigt från mer sifferstyrt till frifräsande känslobaserade typer…

Jag låter tanken marinera @janbolmeson så kan du väl fundera på vad du tänker kring det isf. Idag var det f ö en fröjd att sitta ute och läsa i solen när kilowattimmarna rasade in på mätaren. Vad synd att det blåste bara, både pga läsningen och elpriset. :upside_down_face:

4 gillningar

Sträcker upp handen här jag! :rofl:

Det här:

gör det till ett tänkt avsnitt jag kan tänka mig lyssna på - för excel-rytteriet lockar inte mig så mycket, vilket nog inte förvånar någon alls. :wink:

3 gillningar

Ingen person.

Men mina tankar kring solpaner för privat bruk:

• Som ingenjör är jag lite yrkesskadad, och skulle därför inte köpa de första iterationerna av en produkt. Jag avvaktar några år till. Konstruktionen och effektiviteten kommer säkert förbättras radikalt de kommande åren. Samma gällde elbilar, när de lanserades för privat bruk.

• Just nu är elpriset högt och instabilt. Efterfrågan är jättestor. Det är i min mening helt fel tidpunkt att köpa nu. Har man lägre elförbrukning än 10-12 MWh per år, så tycker jag man borde avvakta tills efterfrågan lugnar sig.

1 gillning

Jag var en gång på en föreläsning med Lars Andrén.
Verkar kunnig på området.

Drivkraft – Lars Andrén författare & föredragshållare