Det ser jag fram emot, om det händer. De har ju redan haft ett antal veckor på sig ![]()
Såklart är många frågor i frustration av att flytta pensionskapital med alldeles för höga avgifter när man ”stone wallas” av
- Arbetsgivare
- Rådgivare
- Försökringsbolag
Frågan är vems fel det är att det blir frustration.
Är det den fd anställde som inte vill fortsätta betala skyhöga avgifter i alla framtid?
Eller är det åtminstone till en större del försäkringsbolaget som för icke-kollektivavtalade pensioner
- La upp en incitaments struktur där kunden lider och rådgivare / försäkringsbolag tjänar grova pengar
- Gör nästan allt i sin makt (för så känns det) att obstruera flytt, genom skyhöga flyttavgifter (bort lagstiftat sedan 1/4) och nu med kvarvarande medel som stavas byråkrati, förhalningstaktik, långa hälsoundersökningar, och i de fall det rör lite mer pengar även läkarundersökningar inkl provtagning. Sen är det svårt att avgöra utan insyn hur mycket som är obstruktion från försökringsbolaget och hur mycket är från rådgivaren. Kanske spelar mindre roll eftersom de båda tjänar mer ju längre det tar eller ännu bättre att jag ger upp. Ain’t gonna happen

Tyvärr finns det ingenstans att vända sig för hjälp annat än man driver det till sin spets, tex genom att anmäla det till Konsumentverket, Finansinspektionen eller Datainspektionen mht GDPR.