228. Fondspara med rabatt på (aktivt förvaltade) fonder | Daniel Aarenstrup (SAVR)

Point taken. Beror ju på vad man använder. :flushed:

En riktig snåljåp använder avanzas funktionalitet och köper fonderna hos Savr :wink: i den mån det går :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 gillningar

Jag köper fonder där det är billigast. Har både Avanza (Avanza Emerging markets), Nordnet (Nordnet indexfond Sverige + ETF:er), SAVR (PLUS fonder) och LF (LF global indexnära, mest för att jag är förmångskund hos LF).

Jag gillar även att sprida ut över flera aktörer, i motsats mot många andra.

2 gillningar

När jag beställde flytt av fonder från Avanza till SAVR fanns granulära val på vilka fonder som skulle flyttas eller lämnas kvar. Fick också välja vad som skulle göras med saldo på kontot.

Min och andras erfarenhet har dock varit att flytten tar lång tid att slutföra. Erfarenheter delas i tråden här:

1 gillning

Jag har köpt deras fastighetsfond och kan handla den men har fått svar från kundtjänst att de ligger i en prisdiskussion för tillfället och därför är några av PLUS fonder dolda. De kan inte svara på om/när teknologifonden kommer att bli tillgänglig. För närvarande är PLUS Allabolag och PLUS Fastigheter dyrare än hos Avanza vilket känns lite snopet.

1 gillning

Har funderingar på Savr,tänker på det jag hörde om att valutaväxlingen är dyrare hos dem än ex.Avanza så undrar om det ändå lönar sig att byta till Savr.Det verkar ta lång tid och är ju lite krångel,dessutom är deras sida väldigt jobbig med dessa popupfönster blir verkligen störd av dem,

Angående insättningsgarantin på likvida medel. Då pengarna finns hos Danske Bank, läggs det då ihop med eventuella övriga pengar man har hos Danske, så om man redan har 1 miljon hos dem så täcks bara 50000 hos SAVR?

1 gillning

Hej! Du behöver inte flytta hela ditt ISK till SAVR. Du väljer själv vilka fonder du vill flytta över och vilka du vill ha kvar hos din nuvarande bank :slight_smile: Du behöver inte heller flytta över dina likvida medel, om du inte vill.

Med vänlig hälsning,
Mikaela på SAVR

Via gränssnittet på sidan? Sker det i senare steg då alltså? Jag testade, men fick liksom ingen indikation på val av fonder och vill inte flytta allt.

Hej! När du använder vår flyttfunktion kan du se ditt nuvarande innehav med tjänsten Tink. Där kan du välja att flytta, sälja eller ignorera varje fond du har på ditt ISK.

Med vänlig hälsning,
Mikaela på SAVR

Tack för blixtsnabbt svar. Då förmodar jag att tink är inbyggt i webgränssnittet. Jag tillhör nämligen team @janbolmeson som gör allt via dator och inte pallar med mobilfix. :slight_smile:

Hej! Det var så lite.

Precis, det stämmer! :slight_smile: Du kan använda Tink både på datorn och via mobilen.

Med vänlig hälsning,
Mikaela på SAVR

1 gillning

Kommer Savr erbjuda Plus hälsovård Sverige?

Jan och Caroline jag uppskattar era intervjuer men ni måste inte alltid stryka de ni intervjuar medhårs, lite kritiska frågor kan de gått ha.

2 gillningar

Hej! Tack för din fråga. Små fondbolag är väldigt beroende av större distributörer såsom bankerna och nätbankerna. Därför var en del fondbolag oroliga i början men det är inget vi märker av nu när vi etablerat oss mer i branschen :slight_smile:

Med vänlig hälsning,
Mikaela på SAVR

@SAVR Hej, går det byta fonder i samband med ISK-flytt? T.ex om jag har ett ISK med 8st fonder men 3 av dessa saknas i erat utbud, kan jag då själv välja vilka just de fonderna ska bytas till eller måste man först sälja och flytta dom som likvida medel och sedan köpa det man vill ha?

Har ni några planer på att ta in AMF:s räntefonder i erat utbud?

Hej! Det är inte omöjligt att vi expanderar utanför Sverige framåt :slight_smile: Håll utkik!

Med vänlig hälsning,
Mikaela på SAVR

1 gillning

Hej Anette!

Jag förstår att det känns snopet. Vi gör verkligen vårt yttersta för att göra fonderna tillgängliga i vår fondbutik.

Med vänlig hälsning,
Mikaela på SAVR

Hej Mattias,

Tack för din fråga! Det du kan göra är att antingen byta fonderna hos din nuvarande bank och sedan flytta över dem till oss eller sälja av de som inte finns i vårt utbud och köpa andra fonder när flytten väl är genomförd. Det som går allra snabbast är att sälja av allt ditt innehav och flytta över likviderna, sedan kan du återköpa alla dina fonder hos oss. Men det är upp till dig vad du föredrar :slight_smile:

Med vänlig hälsning,
Mikaela på SAVR

Synd då bara att t.ex en fond som jag gillar Handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek endast finns tillgänglig för handel efter flytt av fondandelar som man redan hade sedan tidigare?