244. Börspsykologi med Med Cristofer Andersson

En del av börspsykologin är att vissa utan förbehåll hävdar att man inte kan utvärdera ett investeringsbeslut baserat på resultat eller utfall. Detta hävdas speciellt när det egna beslutet inte ger ett bra resultat. Jag tycker att man bör borra mer i det fallet.

För mig är det helt uppenbart att man absolut kan och bör utvärdera på resultatet, i absoluta och relativa termer. Det är trots allt resultatet man vill uppnå, att ha valt “rätt” metod men inte fått ett bra resultat ser jag som helt meningslöst. När man utvärderar på resultatet ingår då även att utvärdera om man valt rätt strategi kontra andra strategier man hade kunnat välja, eller byta till under resans gång snarare än att hålla fast vid en strategi som inte levererar. Tror man för mycket på “man kan inte utvärdera ett investeringsbeslut baserat på resultatet” så kan det bli en psykologisk fälla som gör att man helt enkelt lyckas mycket sämre än vad man hade kunnat gjort.

Jag vänder mig även mot det som nämndes om en strategi om att max ändra 5% av innehavet per dag. Detta är en mycket dålig strategi i många lägen då det skulle ta allt för lång tid om man behöver lämna ett innehav, säg Rysslandfonder innan stora raset kom och handelsstopp. Även omvänt om ett läge öppnar sig för att gå in i något med stark positiv trend, då tappar man på att inte tillräckligt snabbt kunna öka innehavet.