253. Ditt personliga humankapital | Förmodligen din mest förbisedda tillgång

Helt rätt. Man ska alltid välja det snabbaste och bästa vägen för att komma in i mål :+1: .

Är det hemligt hur länge har det fungerat för dig välja den bästa smidigaste vägen och hur länge har du hållit på med det ? 10-20 år eller ännu längre? Lite nyfiken bara :person_tipping_hand:

Det låter helt rimligt tycker jag, forskning är bra, men man ska inte heller ignorera den verklighet som står mitt framför näsan på en. Problemet är när det kommer till att hjälpa andra - på vilket sätt ska jag eller andra här använda din upplevda verklighet? Jag har ingen möjlighet att avgöra vilka förutsättningar din erfarenhet grundar sig på. Det är där forskningen kommer in, den ger mig ett resultat där jag dessutom kan utvärdera processen som ledde fram till det resultatet.

1 gillning

Du kan inte dra några slutsatser av din egen verklighet innan du vet hur mycket slumpen påverkar.

För att få en känsla för hur mycket slumpen påverkar måste du titta på en stor mängd utfall. Det är detta forskningen som ofta hänvisas här gör.

1 gillning

Just så. Det gäller att hålla isär vad som gäller på gruppnivå och vad som gäller på individnivå.

Problemet är dock att din “verklighetsuppfattning” nästan garanterat är helt beroende på tur och inte kan generaliseras eller användas för att hjälpa andra. I ett sådant fall när du är så fäst vid din egen verklighet istället för forskning, vid vilken punkt erkänner du att du haft fel när din tur går åt andra hållet? Och hur mycket skulle du hinna underprestera mot ett index under tiden din envishet kämpar emot förändringen?

Hur kan något vara nästan garanterat? Är det garanterat eller inte? Du får betämma dig för vad du tycker och sen stå för det.

Jag är ärlig och skriver hur jag tänker och agerar. Gör inte du det? Hela det här sammanhanget går väl ut på det, eller?

Den som läser och känner sig hjälpt är att gratulera. De som inte blir hjälpta är också att gratulera för de har kanske blivit klara över hur de inte vill göra.

Talspråk. Det vet jag att du hört talas om. Det går heller inte att ha missat alla gånger siffror nämnts i forumet angående active management, timing och trading osv - vilket du ofta verkar vilja undvika i dina konversationer.

Bra försöka till att snurra runt kritiken och gå till attack istället. Alla här på forumet är väl så ärliga de kan vara från sitt eget perspektiv, det finns inte direkt någon vinning i att göra annorlunda.

Eller så sprider du din egen uppfattning även fast den mycket troligt är mer till skada än till nytta för de nya inom området. Bara för att jag skulle vinna på lotto behöver jag inte uppmuntra eller rättfärdiga det tillvägagångssättet till andra.

2 gillningar

Ännu värre är: "Someone thinks I’m wrong… " :joy: