Tänker att det är skillnad på exkludering (som jag har uppfattat att det talats om har tveksam effekt) och inkludering. I detta fall handlar det om en inkludering. Ska man använda Jan som källa så verkar det finnas en positivare syn kring inkludering.
Tänker mig att det borde vara lättare att fylla nyemissionen om man inte kör nyemission på hela bolaget. Eller som killen på placera skrev, att man kan använda egna aktier för att köpa upp andra bolag (vilket blir en typ av nyemission).
Okej, du verkar säker på att det är så, så det kanske stämmer. Tänkte mig också en liknelse till husaffären annars där banken både tittar på intjäningsförmågan och bostadens värde när de bestämmer sig för om de vill låna ut 200 000 kr eller 2 000 000 kr samt till vilken ränta.
Fast det finns ett begränsat antal aktier som köps mot högstbjudande, så länge jag inte säljer kommer utbudet bli mindre än det varit om jag inte hade köpt. Säg att det finns 2 st aktier och 3 intressenter som värderar aktien till 1 kr, 5 kr resp 10 kr. Kursen kommer då bli 1,01 kr. Om jag sedan tidigare hade köpt upp ena aktien och håller den tills vidare så kommer det endast finnas 1 aktie till salu istället för 2 st aktier och priset på kursen blir då istället 5,01 kr.
Tror bostadsmarknaden är en bättre jämförelse där priset på det befintliga beståndet påverkar priset på nyproduktion.