Det tar tio minuter tills ”Nu kör vi!”
@janbolmeson Skulle vara
jätteintressant att höra om hur du tänker när det gäller att frontloada avsnitten med massa grejer som inte hör till avsnittet/berör det som är avsnittets titel.
Jag har funderat på detta länge, men speciellt för ett avsnitt där det förväntas många förstagångslyssnare känns det superviktigt att direkt sätta igång och komma till saken.
Det känns som att egentligen borde avsnittet börja med en tvåminutrare typ ”Hej! Det är superlätt att komma igång med ditt sparande. Här är de tre saker du behöver göra, sedan är du klar. ” Kort info om fixa lysa, fixa ppm, fixa tjp. ”Vi har 20 års erfarenhet av de här grejerna! Häng kvar i hela avsnittet så förklarar vi precis hur du gör och varför forskningen säger att det funkar!”
Jag lyssnar på Two Sides of FI ibland, och de brukar klippa ut ett uttalande eller kort sekvens ur avsnittet och köra den som en teaser först i avsnittet, vilket jag tycker är intressant. Så här t ex:
Du har ju gjort det här jättelänge, och det är uppenbart för alla att det du gör funkar, men samtidigt undrar jag om du inte kunde hooka en hel del fler nya lyssnare om du har en punch de första sekundrarna/minuten i dina avsnitt som kärnfullt säljer in avsnittets ämne i stället för att fokusera på den mer generella hooken om podden i stort.