Grymt avsnitt!
Uppskattade verkligen att ni nyanserade bilden av trappan, för i första avsnittet fick man som sagt lite bilden av att allt ovanför första trappsteget var lurendrejeri, nu blev det mycket tydligare att vissa trappsteg har sin plats däruppe, t.ex. affärsänglar. Samtidigt har ni ju rätt i att många av trappstegen faktiskt är rent lurendrejeri, eller iallafall gränsfall där man verkligen inte är tydlig med risken.
Så om jag skulle göra en sammanfattning av trappan skulle den se ut så här:
- Första nivån → Enkel att förstå, kräver minimal insats och har en väldigt bra risk/reward
- Högre nivåer → Kräver mycket mer insats, kräver helt andra kunskaper, kräver ofta mer kapital, har betydligt högre risk men också chans till mer avkastning.
- På vägen mot högre nivåer → Överöses man av värdelösa tips, kvacksalvare, tveksamma investeringar och tomma löften som ofta kostar pengar.
Tror det är viktigt att skilja på 2:an och 3:an här.
Här tycker jag RT har en viktig roll att spela, att granska och informera om både riskerna och förutsättingarna på 2:an (för jag tror många kommer testa den vägen oavsett vad ni rekommenderar, framförallt via lekhinken), men även 3:an och visa på hur mycket lurendrejeri som finns. Här tycker jag ni gör ett jättebra jobb och här finns ännu mer att göra för kollar man i forumet så är det många som inte förstår skillnaderna.